O Komisji Etyki ds. badań naukowych
Skład Komisji
dr hab. Monika Jagielska, prof. UŚ – Wydział Prawa i Administracji – przewodnicząca
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=9202
dr Anna Kołodziej-Zaleska – Wydział Nauk Społecznych – zastępca przewodniczącej
Dorobek naukowy zawiera artykuły publikowane w czasopismach naukowych, współpracę międzynarodową i interdyscyplinarną, książki, rozdziały w książkach oraz konferencje naukowe. Badania naukowe skupiają się na zdrowiu psychicznym osób doświadczających normatywnych i nienormatywnych kryzysów życiowych. Posiada doświadczenie przede wszystkim w prowadzeniu badań z udziałem kobiet w ciąży i po porodzie, rodziców po rozwodzie i tworzących rodziny zrekonstruowane, rodziców zastępczych, rodziców dzieci niepełnosprawnych oraz adolescentów z niepełnosprawnościami i trudnościami rozwojowymi.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=42201
dr Magdalena Sitko-Dominik – Wydział Nauk Społecznych – sekretarz
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=48972
Dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w latach 2005-2012, wieloletni kierownik Katedry Teorii i Filozofii Prawa. Szereg publikacji związanych z aksjologią prawa. W szczególności prace te dotyczą takich wartości jak wolność, legalność, praworządność czy bezstronność. Czynny radca prawny.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=28272
Filozof, etyk, pracuje w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Śląskiego. Visiting research fellow na uniwersytetach w Londynie i Nottingham. Zajmuje się etyką i filozofią techniki, neuroetyką i problematyką podmiotowości moralnej.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=PE16388
Profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji w Cieszynie. Od momentu zatrudnienia na Uniwersytecie Śląskim realizuje badania z udziałem ludzi, lokując je w kilku obszarach:
- edukacji wczesnoszkolnej;
- sytuacji nauczyciela w procesie przemian oraz uwarunkowaniami (również pozaszkolnymi) zmian edukacyjnych;
- polityki oświatowej;
- pedagogiki wielo- i międzykulturowej.
Realizuje działania badawcze również poza Polską. W efekcie nawiązanej współpracy odbyła 13 dłuższych (co najmniej miesięcznych) staży naukowych na takich Uniwersytetach, jak: Curtin University of Technology in Perth (Australia), Herzen State Pedagogical University of Russia, Petersburg (Rosja), Uniwersytet im. Borysa Grinczenki w Kijowie, Kijów (Ukraina). Trzy dłuższe niż miesięczne wyjazdy na staże i prowadzenie działalności naukowej w Uniwersytetach za granicą były efektem konkursów BUWiWM i NAWA: Uniwersytet Ostrawski, Ostrawa (Republika Czeska), Żytomierski Uniwersytet Państwowy im. Iwana Franki, Żytomierz (Ukraina), Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy, Bańska Bystrzyca (Słowacja). Realizowała również działania naukowe w krótszym niż miesiąc okresie w Uniwersytetach: Twente University, Enschede (Holandia); Lusiada Lisbon University, Lizbona (Portugalia); University of Extramadura, Badajoz (Hiszpania). Brała udział również w licznych stażach dydaktycznych i szkoleniowych w ramach programu Erasmus+.
e-mail: annaszafranska@interia.eu; anna.gadzica@us.edu.pl
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=6222
Doktor habilitowana, profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, pracuje w Instytucie Psychologii Wydziału Nauk Społecznych. Laureatka I nagrody Ministra Pracy i Polityki Społecznej w konkursie na najlepsze prace doktorskie i trzykrotna stypendystka DAAD (Deutcher Akademischer Austauschdienst).
Kierownik grantów NCN i NCBiR z zakresu aktywizacji i reintegracji zawodowej oraz proaktywnego radzenia sobie w pracy. Członek Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Organizacji i Europejskiego Towarzystwa Psychologii Pracy i Organizacji. Jej zainteresowania dotyczą problematyki aktywizacji zawodowej, adaptacji do pracy oraz proaktywnych zachowań.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=33372
Doktor habilitowana. profesor UŚ, filozof. Pracuje w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Specjalizuje się w zagadnieniach etyki i bioetyki. Jako członkini dwóch komisji bioetycznych (Komisji Bioetycznej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Komisji Bioetycznej Śląskiej Izby Lekarskiej) uczestniczy w opiniowaniu eksperymentów medycznych z udziałem ludzi.
Najważniejsze publikacje zwarte:
- Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych (2004).
- Wartości – tradycja i współczesność (2009, współredaktorka).
- Współczesna filozofia społeczna w Polsce. Wybrane problemy (2014, współredaktorka).
- Etos polityków w kodeksach etycznych radnych (2019, współautorka).
Artykuły i rozdziały o treści bioetycznej:
- Bioetyka jako etyka stosowana (polskie doświadczenia i dyskusje), W; Studium przypadku – zastosowanie – etyka, Katowice-Gliwice-Bańska Bystrzyca 2011, s.103-127.
- Próby oswojenia śmierci w filozofii i bioetyce, W: Utrata i żałoba. Teoria i praktyka, wyd UŚ Katowice 2016, red. naukowa Renata Kleszcz-Szczyrba i Anita Gałuszka, s.21-32.
- Pojęcie jakości życia. Aspekt medyczny i bioetyczny / Stud. Philos. Wratislav. – 2018, fasc. 4, s. 19-31. DOI:10.19195/1895-8001.13.4.2
- Etyczne problemy badań klinicznych produktu leczniczego /Zesz. Nauk. – Polit. Śl., Organ. Zarz. – Z. 117 (2018), s. 609-621. DOI:10.29119/1641-3466.2018.117.40
- Czy transplantacje są przejawem zmian w moralności? Wątpliwości bioetyków / Zesz. Nauk. – Polit. Śl., Organ. Zarz. – Z. 123 (2018), s. 537-550. DOI:10.29119/1641-3466.2018.123.37
- Rola komisji bioetycznej w ocenie rzetelności eksperymentów medycznych na ludziach / Rocz. Lubuski. – T. 46, cz. 1 (2020), s. 219-231. DOI:10.34768/rl.2020.v461.17
- Bioetyka a jakość życia/W: Elżbieta Nowakowska (red.): Jakość życia w ujęciu medycznym, społeczno-ekonomicznym i prawnym, 2023, Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski, 230 s., ISBN 978-83-7842-510-6, s.159-180.
e-mail: danuta.sleczek-czakon@us.edu.pl
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=33462
Doktor habilitowana, profesor UŚ. Jest adiunktem na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz współzałożycielką i prezeską Fundacji Centrum Logopedyczne. Jej działalność badawcza i kliniczna koncentruje się głównie na problematyce jąkania i giełkotu. Posiada certyfikat Europejskiego Specjalisty ds. Jąkania (www.certifiedeuropeanstutteringspecialists.eu) oraz jest trenerką i wykładowczynią Europejskiej Specjalizacji Jąkania (www.stutteringspecialization.eu).
Aktywnie uczestniczy w różnych projektach badawczych realizowanych m. in. w ramach Międzynarodowego Projektu Badania Postaw wobec Atrybutów Ludzkich – IPATHA. Pełni funkcję sekretarza Międzynarodowego Stowarzyszenia ds. Giełkotu (International Cluttering Association) oraz redaktorki biuletynu ICA. Podczas XI Oksfordzkiej Konferencji Zaburzeń Płynności Mowy została wyróżniona Nagrodą im. Davida Rowleya za międzynarodowe inicjatywy w dziedzinie jąkania. W 2024 roku została uhonorowana prestiżowym wyróżnieniem ASHA Fellow (the American Speech-Language-Hearing Association).
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=31692
Doktor habilitowany, profesor UŚ. Pracuje w Instytucie Filozofii na Wydziale Humanistycznym. Jego zainteresowania badawcze to: aksjologia, etyka teoretyczna, etyki stosowane (etyka mediów, etyki zawodowe, etyka biznesu), filozofia techniki. Szczególnie zajmuje się takimi problemami jak: sztuczna inteligencja, utopie i dystopie technologiczne wynikające z rozwoju techniki i kryzysu cywilizacyjnego. Nauczyciel dyplomowany. Kieruje zespołem badawczym w Instytucie Filozofii: „Filozofia wobec cywilizacyjnych problemów współczesności”.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=30642
Doktor, Profesor w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Jego zainteresowania badawcze obejmują uwarunkowania podejmowania decyzji w kontekście zachowań anomalnych, teorię prawdopodobieństwa kwantowego, interakcje człowiek-komputer oraz badania eksperymentalne. Od ponad 10 lat jest czynnym Biegłym Sądowym przy Sądzie Okręgowym w Katowicach co szczególnie uwrażliwia go na kwestie etyczne związane z badaniami przeprowadzanymi na osobach małoletnich.
Jako ekspert z dyscypliny psychologii wspierał również obszerne badania dotyczące dzieci; w tym koncentrujące się na dyskryminacji w szkole z perspektywy uczniów i nauczycieli. Badanie objęło próbę ponad 1000 osób, dostarczając cennych spostrzeżeń w zakresie psychologii rozwojowej i praktyk edukacyjnych. Prowadził badania psychologiczne w projektach opartych na sztucznej inteligencji z finansowaniem przekraczającym 3 miliony złotych. Nadzorował komponenty psychologiczne w kilku start-upach wykorzystujących AI oraz przeprowadzał komercyjnie finansowane badania laboratoryjne dla podmiotów znajdujących się w czołówce Listy Szanghajskiej. Wśród jego ostatnich publikacji znajdują się również eksperymentalne badania dotyczące efektów traumy związanych z wpływem propagandy terrorystycznej na badaczy.
Jako doradca naukowy wspierał instytucje takie jak Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC), w zakresie merytorycznej obsługi programów detekcji behawioralnej realizowanych we współpracy z Europejską Konferencją Lotnictwa Cywilnego (ECAC). Jego praca koncentruje się na detekcji behawioralnej oraz wykorzystaniu sztucznej inteligencji w przewidywaniu i zapobieganiu anomalnym zachowaniom osób w przestrzeni portu lotniczego.
Wśród jego znaczących osiągnięć naukowych znajduje się stworzenie Śląskiej Bazy Decepcji we współpracy z Politechniką Śląską oraz Szkołą Policji w Katowicach. Ta zaawansowana baza nagrań eksperymentalnych została wykorzystana przez ponad 25 zespołów badawczych na całym świecie w ich przedsięwzięciach związanych z wizją komputerową i uczeniem maszynowym.
Wybrane Publikacje:
- Radlak, K., Bożek, M., & Smolka, B. (2015). Silesian Deception Database – Presentation and Analysis. Proceedings of the 2015 ACM on Workshop on Multimodal Deception Detection, s. 29-35, Seattle, USA.
- Lakomy, M., & Bożek, M. (2023). Understanding the Trauma-related Effects of Terrorist Propaganda on Researchers. Global Network on Extremism and Technology.
- Jarosz, E., Dobosz, D. M., Hetmańczyk, H. H., i in. (2023). Dyskryminacja w szkole: perspektywa uczniów i nauczycieli. Katowice: Wydawnictwo Gnome. ISBN 978-83-63268-76-3.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=2012
Doktor, profesor UŚ. Ukończyła studia magisterskie z psychologii i filozofii w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Stopień doktora w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie psychologia uzyskała w Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS w Warszawie. Pracuje w Instytucie Psychologii i Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na stanowisku profesora uczelni. Jest członkinią Komisji Etyki ds. badań z udziałem ludzi w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach od 2020 r.
Jej zainteresowania badawcze obejmują:
- uzależnienia behawioralne i uzależnienia od substancji psychoaktywnych,
- duchowość, religijność, wybaczanie i wdzięczność,
- dobrostan,
- postawy wobec pracy oraz etyczne aspekty pracy zawodowej,
- psychometrię i statystykę.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=35411
Doktor, profesor UŚ w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Odbywał staże i wizyty studyjne w takich ośrodkach, jak: Uniwersytet w Birmingham, Uniwersytet w Erlangen-Norymberdze, Uniwersytet Oksfordzki oraz Uniwersytet w Oslo. Jest członkiem grupy badawczej McGill Centre for Research on Children and Families (CRCF) w Kanadzie oraz zespołu badawczego The Children’s Worlds. Jest Honorowy Research Fellow w Jubilee Centre for Character and Virtues, School of Education, University of Birmingham.
Recenzent i członek Rad Naukowych czasopism: Child Protection and Practice, Child Abuse & Neglect, Child Indicators Research, Journal for the Education of the Gifted, International Gifted Education, Gifted Child Quarterly, Children and Youth Services Review. Jego zainteresowania badawcze obejmują wsparcie środowiskowe i edukacyjne uzdolnionych dzieci i młodzieży, zaniedbanie emocjonalne oraz rozwiązania metodologiczne w zakresie diagnozowania i optymalizacji dobrostanu dzieci i młodzieży.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=56803
Doktor, profesor UŚ w Instytucie Psychologii na Uniwersytecie Śląskim i psychoterapeutka w nurcie poznawczo-behawioralnym. Od ponad dekady prowadzi badania z udziałem ludzi, w tym populacji klinicznych i dzieci, w zakresie zaburzeń odżywiania, uzależnień i stresu pourazowego. Dotychczas badania prowadziła w University of Georgia, National Institutes of Health, Uniformed Services University of the Health Sciences oraz Emory University School of Medicine. Obecnie jest kierowniczką projektu badającego związki pomiędzy symptomami stresu pourazowego, uzależnieniem od jedzenia i obiektywnymi wskaźnikami zdrowia fizycznego (Opus 2021/41/B/HS6/04029). Co roku uczestniczy w warsztatach poświęconych etyce pracy klinicznej.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=65583
Doktor, Instytut Psychologii, członek Komisji Etyki od 2020 roku, psycholog kliniczny, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. W ramach swojej pracy naukowej podejmuje problematykę szeroko pojętego zdrowia psychicznego w wybranych grupach wrażliwych, takich jak m.in.: kobiety w ciąży i po porodzie, kobiety z rakiem piersi: ma mastektomii i po rekonstrukcji piersi. W swoich projektach uwzględnia perspektywę indywidulaną oraz relacyjną, również w kontekście posiadanych zasobów.
Jej praktyka kliniczna obejmuje pracę diagnostyczną oraz terapeutyczną z dziećmi i młodzieżą zmagających się z szerokim spektrum zaburzeń oraz kryzysami o charakterze normatywnym i nienormatywnym.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=51342
Doktor, adiunkt w Instytucie Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W swoich badaniach zajmuje się embriologią porównawczą gadów łuskonośnych (Squamata) ze szczególnym uwzględnieniem morfogenezy narządów zmysłów. Członek Zespołu Doradczego do spraw dobrostanu zwierząt wykorzystywanych do celów naukowych lub edukacyjnych na Wydziale Nauk Przyrodniczych UŚ.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=PE190167
Doktor, fizyk i neuronaukowiec. Obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Inżynierii Biomedycznej Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych. Uzyskała stopień doktora nauk fizycznych w 2013 r. i tytuł magistra kognitywistyki w 2022 r. Posiada 10-letnie doświadczenie w prowadzeniu badań z udziałem ludzi. Jej praca skupia się na wykorzystaniu sygnałów biomedycznych w neuronauce poznawczej (nauce o układzie nerwowym). Wykorzystując elektroencefalografię (EEG), elektromiografię (EMG), elektrookulografię (EOG), elektrokardiografię (EKG) i aktywność elektrodermalną (EDA), bada ludzką pamięć, uwagę i inne procesy poznawcze.
W latach 2021-2023 pracowała jako Research Fellow w Università Campus Bio-Medico di Roma (Włochy), w Research Unit of Neurophysiology and Neuroengineering of Human-Technology Interaction (NextLab). Tam badała procesy neurofizjologiczne leżące u podstaw złożonej interakcji między ludzkim układem nerwowym a artefaktami technologicznymi, co można następnie przełożyć na rozwój kontroli protez i terapii bólu fantomowego. Częścią jej badań jest również próba zrozumienia różnic neurofizjologicznych między mężczyznami i kobietami w procesach poznawczych, mając na celu ograniczenie błędnej diagnozy i niepożądanych skutków ubocznych u niedostatecznie reprezentowanych grup kobiet w badaniach biomedycznych. Jej badania dotyczące hierarchicznej klasyfikacji poznawczych potencjałów wywołanych mózgu na potrzeby rozpoznawania różnic płciowych w zadaniu uwagowym zostały opublikowane w Entropy (Maciejewska i Froelich, 2021). Jest także laureatką konkursu „Równość i różnorodność w badaniach naukowych – II edycja” organizowanego w ramach programu Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach pt. „Inicjatywa Doskonałości Badawczej” oraz Planu Równości Płci UŚ. W ramach tego projektu bada różnice międzypłciowe w pamięci epizodycznej za pomocą sygnałów biomedycznych.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=40202
Doktor nauk społecznych, absolwentka politologii i socjologii, a także studiów podyplomowych „Psychologia społeczna w praktyce”. Dyrektor Uniwersyteckiego Centrum Kreatywnego Obywatelstwa UŚ.
Zainteresowania badawcze: psychologia polityki, zachowania wyborcze, marketing polityczny, a także historia nauki. Za działalność naukową nagrodzona m.in.: wyróżnieniem w Konkursie Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych na najlepszą pracę doktorską obronioną w 2020 roku w dyscyplinie nauk o polityce i administracji, a także Wyróżnieniem JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego za doskonałą dydaktykę w roku akademickim 2023/2024 w kategorii „Praca z osobami studiującymi lub uczącymi się w szkole doktorskiej”.
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=58543
Kontakt: https://ab.us.edu.pl/emp?id=28622



