15 i 16 października 2018 roku w Wiśle odbywać się będzie X międzynarodowa konferencja naukowa pt. „Teoretyczne i praktyczne aspekty nauczania na odległość” – DLCC2018 („Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning”). Tematem tegorocznego spotkania będzie „E-learning and Smart Learning Environment for the Preparing of New Generation Specialists” („E-learning i inteligentne środowisko uczenia się dla przygotowania specjalistów nowej generacji”).
Wychodząc z założenia, że priorytetem jest rozwój takich branż, jak inteligentny transport, inteligentne zdrowie, inteligentna energia czy inteligentna żywność, które ostatecznie doprowadzą do stworzenia inteligentnego świata, uczestnicy konferencji będą się zastanawiać nad rolą, jaką SMART odegra w przygotowaniu specjalistów nowej generacji, dla których e-learning i spersonalizowane nauczanie będą miały priorytetowe pozycje.
Wśród poruszanych zagadnień znajdą się między innymi następujące kwestie:
1. E-środowisko edukacyjne i cyberprzestrzeń
- e-środowisko dydaktyczne uniwersytetu,
- SMART-uniwersytety,
- technologia SMART w edukacji,
- e-learning w zrównoważonym społeczeństwie.
2. Efektywny rozwój umiejętności nauczycieli w zakresie ICT i e-learningu
- szkolenie komputerowe dla przyszłych i praktykujących nauczycieli w obszarze ICT i e-learning,
- kompetencje nauczycieli i uczniów w zakresie nauczania na odległość i informatyki,
- kształcenie na odległość i uczenie się przez całe życie,
- samokształcenie w oparciu o technologię internetową.
3. E-learning i rozwój kompetencji międzykulturowych w różnych krajach
- prawne, społeczne, ludzkie, naukowe, techniczne aspekty kształcenia na odległość i e-learning w różnych krajach,
- psychologiczne i etyczne aspekty kształcenia na odległość i e-learningu w różnych krajach,
- wspólne uczenie się w e-learningu
4. Metodologia e-learningu – wdrażanie i ocena
- europejskie i krajowe standardy oceny jakości e-learningu,
- ocena synchronicznego i asynchronicznego nauczania i uczenia się, metodologii i dobrych przykładów,
- MOOC – metodologia projektowania, prowadzenia, wdrażania i oceny,
- współczesne trendy w edukacji światowej – globalizacja, internacjonalizacja, mobilność
5. Narzędzia ICT – efektywne wykorzystanie w edukacji
- wybrane technologie Web 2.0 i Web 3.0,
- LMS, CMS, VSCR, SSA, CSA,
- środowisko cloud computing, media społecznościowe,
- zasoby multimedialne i materiały dydaktyczne, projekt samouczków wideo.
6. Teoretyczne, metodologiczne aspekty uczenia się na odległość
- udane przykłady e-learningu,
- nauczanie na odległość w naukach humanistycznych i przyrodniczych,
- jakość nauczania, programy szkoleniowe i ocena,
- e-learning dla osób niepełnosprawnych
7. E-learning w rozwijaniu kluczowych kompetencji
- kluczowe kompetencje w społeczeństwie wiedzy,
- wykorzystanie e-learningu w podnoszeniu poziomu kluczowych kompetencji uczniów
8. Alternatywne metody, formy i techniki w nauczaniu na odległość:
- symulacje, modele kształcenia na odległość,
- networking,
- systemy nauczania na odległość,
- m-learning.
Patronat nad wydarzeniem objęli: JM Rektor Uniwersytetu Śląskiego prof. dr hab. Andrzej Kowalczyk, dziekan Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ prof. dr hab. Zenon Gajdzica oraz dyrektor Instytutu Nauk o Edukacji dr hab. prof. UŚ Krzysztof Śleziński. Organizatorem konferencji jest Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie.
Szczegółowe informacje oraz program dostępne są na stronie: www.dlcc.us.edu.pl.