Informacja w sprawie trybu ubiegania się o stypendium ministra
na rok akademicki 2025/2026 dla studentów (konkurs SST06)
Na podstawie:
- 93, art. 359, art. 361 i art. 363 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2024, poz. 1571 ze zm.) oraz
- rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 1 kwietnia 2019 r. w sprawie stypendiów ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki dla studentów i wybitnych młodych naukowców (Dz. U. z 2022 r. poz. 428).
oraz zgodnie z informacjami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2025 roku:
wprowadza się w Uniwersytecie Śląskim następujący tryb przedstawiania przez studentów kandydatur do stypendium ministra na rok 2025/2026.
- Student, który zamierza ubiegać się o stypendium ministra na rok 2025/2026 zobowiązany jest do uzyskania pozytywnej opinii (rekomendacji) dziekana swojego wydziału.
- W tym celu student składa do dziekana wydziału za pośrednictwem dziekanatu pisemne „Zgłoszenie kandydatury do stypendium ministra na rok 2025/2026” w wersji papierowej wg załączonego wzoru – do dnia 6 października br. Do zgłoszenia student załącza dokumentację osiągnięć.
Wykaz pracowników dziekanatu, u których student składa swoje zgłoszenie:
- Wydział Humanistyczny: Mateusz Gębka (Katowice), Agnieszka Urbańczyk (Sosnowiec)
- Wydział Nauk Przyrodniczych: Justyna Rogalska-Nowak (Sosnowiec), Marta Nićka-Stanik (Katowice)
- Wydział Nauk Społecznych: Beata Kalisz (ul. Bankowa), Agnieszka Frankiewicz (ul. Grażyńskiego)
- Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych: Grażyna Dobrowolska (Katowice, Chorzów), Marta Brysz-Michalska (Sosnowiec)
- Wydział Prawa i Administracji: Katarzyna Kliszcz
- Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji: Daria Krzywoń
- Wydział Teologiczny: Ewa Kostkiewicz, Agnieszka Setecka
- Szkoła Filmowa im. K. Kieślowskiego: Magdalena Krząkała-Rózsa
- Kolegium Indywidualnych Studiów Międzywydziałowych: Marta Zaforemska
Każdy z wymienionych pracowników przed przedłożeniem zgłoszenia kandydatury do dziekana potwierdza status studenta, jego dane osobowe, zaliczenie roku oraz wpis na kolejny rok studiów.
- Dziekan wydziału udzielając studentowi rekomendacji zobowiązany jest do merytorycznej oceny osiągnięć przedstawionych przez studenta oraz prawidłowości dokumentacji zgodnie ze wskazanym Rozporządzeniem MNiSW. W procesie merytorycznej oceny osiągnięć dziekan może zasięgnąć opinii np. dyrektora instytutu, dyrektora kierunku lub innych naukowców uznanych w danej dziedzinie za ekspertów.
- Dziekan po zapoznaniu się ze „zgłoszeniem kandydatury do stypendium ministra na rok akademicki 2025/2026” oraz przedstawioną dokumentacją zobowiązany jest do wydania opinii – czy przedstawione przez studenta osiągnięcia mają charakter znaczący oraz czy są związane z odbywanymi przez niego studiami (z wyłączeniem osiągnięć sportowych). W przypadku, gdy przedstawione przez studenta osiągnięcia nie będą zgodne z katalogiem znaczących osiągnięć, o których mowa w cyt. Rozporządzeniu lub nie będą związane ze studiami opinia dziekana może być negatywna.
- Dziekan jest zobowiązany wydać studentowi rekomendację do 13 października 2025 roku.
- Pracownicy dziekanatu zwracają studentom dokumentację i informują studenta o opinii dziekana. Wypełniony formularz zgłoszenia kandydatury do stypendium ministra z opinią dziekana przekazują niezwłocznie bezpośrednio do biura BSSS pocztą wewnętrzną lub osobiście. Czynność tą można poprzedzić skanem na justyna.urbanska@us.edu.pl
- Student, który uzyskał od dziekana pozytywną rekomendację kontaktuje się (telefonicznie, e-mail lub osobiście) z Biurem Studenckich Spraw Socjalnych w celu uruchomienia wniosku stypendialnego w systemie ZSUN/OSF przez koordynatora uczelnianego, który rejestruje się w systemie jako „redaktor wniosków”.
- Po kontakcie studenta z koordynatorem Biura Studenckich Spraw Socjalnych koordynator tworzy w systemie wniosek dla studenta przypisując mu rolę „ redaktora pomocniczego”.
- Koordynatorami uczelni wyznaczonymi przez Rektora są pracownicy Biura Studenckich Spraw Socjalnych:
Justyna Urbańska justyna.urbanska@us.edu.pl oraz
Agnieszka Cichoń agnieszka.cichon@us.edu.pl
tel. 32 359 20 46, Rektorat, ul. Bankowa 12, pok. 0.20 (parter) - Student, po otrzymaniu od koordynatora uczelnianego loginu i hasła do systemu OSF edytuje swój wniosek, w tym dane osobowe, opis osiągnięć oraz załączniki. Po zakończeniu edycji wniosku student zawiadamia koordynatora. Ostateczny termin edycji wniosku upływa w nieprzekraczalnym terminie do 17 października 2025r.
- Koordynator dokonuje sprawdzenia wniosku studenta jedynie pod względem formalnym, przedkłada go do podpisu Rektorowi oraz przesyła do Ministerstwa.