Sukcesy Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Informacje o złożonych wnioskach projektowych i wygranych konkursach przez Uniwersytet Śląski w Katowicach
Listopad 2024
• Program:
NAWA - Międzynarodowe Wydarzenie Naukowe na Wystawie Światowej Expo 2025 w Osace, Kansai - nabór 2024
• Dofinansowanie dla UŚ: 311 101,92 PLN
• Jednostka realizująca: Centrum Komunikacji Medialnej w ścisłej współpracy z Działem Współpracy z Zagranicą
• Cel projektu:
Celem projektu jest wzmocnienie rozpoznawalności Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, polskiej uczelni o rosnącym znaczeniu międzynarodowym, poprzez promocję osiągnięć naukowych oraz oferty dydaktycznej UŚ, w trakcie trwania Światowej Wystawy EXPO 2025 w Osace, Kansai w Japonii.
• Cele szczegółowe Projektu:
- Rozwój współpracy UŚ z japońskimi partnerami w obszarze edukacji, nauki i sztuki.
- Prezentacja działań związanych z naukową i wdrożeniową współpracą.
- Promocja osiągnięć naukowych UŚ, ukazujących wzajemne oddziaływanie nauki i społeczeństwa.
- Promocja międzynarodowej oferty dydaktycznej UŚ.
- Upowszechnianie języka i kultury polskiej w Japonii.
- Promowanie Polski i jej dorobku poprzez edukację międzynarodowych partnerów.
Projekt jest zgodny z hasłem przewodnim EXPO 2025 - "Designing Future Society for Our Lives", ponieważ cele szczegółowe odnoszą się do budowania przyszłości poprzez edukację, innowacje naukowe i technologię oraz zacieśnienie więzi międzykulturowych.
• Założenie projektu:
Realizacja projektu wzmocni potencjał Uniwersytetu Śląskiego (UŚ) w zakresie umiędzynarodowienia, co stworzy szansę na zbudowanie wizerunku uczelni jako aktywnego, międzynarodowego ośrodka akademickiego. Dzięki temu UŚ będzie mógł lepiej konkurować na arenie międzynarodowej i rozwijać współpracę z japońskimi partnerami, wspierając wspólne cele w obszarze kształcenia i badań naukowych. Zakres projektu jest spójny z założeniami promocji uczelni o zasięgu globalnym, w szczególności w kontekście Światowej Wystawy EXPO 2025 w Osace, która stanowi okazję do podkreślenia znaczenia UŚ w świecie akademickim.
Dzięki realizacji projektu, możliwe będzie:
- zwiększenie udziału UŚ, a tym samym Polski w międzynarodowych badaniach interdyscyplinarnych nad rozwiązywaniem problemów współczesnego świata,
- zwiększenie rozpoznawalności UŚ jako partnera międzynarodowych badań i działań dydaktycznych,
- wzrost zainteresowania Polską, w tym językiem i kulturą,
- wzrost zainteresowania działalnością naszego Uniwersytetu, a dzięki temu również Polską, jako miejscem do edukacji na poziomie wyższym oraz miejscem prowadzenia badań naukowych i pracy dydaktycznej,
- wzrost zainteresowania międzynarodową i interdyscyplinarną ofertą dydaktyczną UŚ, która jest powiązania z obszarami kluczowymi dla rozwoju relacji polsko-japońskich,
- zwiększanie szans na pozyskanie studentów, doktorantów i pracowników naukowych lub dydaktycznych z Japonii oraz innych krajów.
W ramach projektu realizowane będą następujące zadania:
1. Promocja oferty dydaktycznej i naukowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w ramach EXPO 2025.
2. Upowszechnianie języka i kultury polskiej z UŚ podczas EXPO 2025.
• Program:
Społeczna odpowiedzialność nauki II - Popularyzacja nauki
• Dofinansowanie dla UŚ: 356 007,30 PLN
• Jednostka realizująca: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
• Koordynator Projektu: mgr Joanna Stelmaszak, dr hab. Agnieszka Nowak-Brzezińska, prof. UŚ
• Program:
Społeczna odpowiedzialność nauki II - Wsparcie dla bibliotek naukowych
• Dofinansowanie dla UŚ: 272 648,48 PLN
• Jednostka realizująca: CINIBA
• Koordynator Projektu: dr Aneta Drabek
• Program:
Społeczna odpowiedzialność nauki II - Popularyzacja nauki
• Dofinansowanie dla UŚ: 316 000,00 PLN
• Jednostka realizująca: Administracja Centralna
• Koordynator Projektu: mgr Justyna Szostek
• Program:
Społeczna odpowiedzialność nauki II - Popularyzacja nauki
• Dofinansowanie dla UŚ: 324 200,00 PLN
• Jednostka realizująca: Wydział Nauk Społecznych
• Koordynator Projektu: prof. dr hab. Waldemar Wojtasik
• Program:
Doskonała Nauka II - Wsparcie konferencji naukowych
• Dofinansowanie dla UŚ: 26 867,50 PLN
• Jednostka realizująca: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
• Koordynator Projektu: mgr Joanna Stelmaszak, dr hab. Beata Zielosko, prof. UŚ
• Program:
Doskonała Nauka II - Wsparcie monografii naukowych
• Dofinansowanie dla UŚ: 55 537,00 PLN
• Jednostka realizująca: Wydział Humanistyczny
• Koordynator Projektu: dr hab. Paweł Tomczok, prof. UŚ
• Program:
Doskonała Nauka II - Wsparcie monografii naukowych
• Dofinansowanie dla UŚ: 25 946,00 PLN
• Jednostka realizująca: Wydział Humanistyczny
• Koordynator Projektu: dr hab. Iwona Gralewicz-Wolny, prof. UŚ
• Program:
Doskonała Nauka II - Wsparcie monografii naukowych
• Dofinansowanie dla UŚ: 65 018,00 PLN
• Jednostka realizująca: Wydział Humanistyczny
• Koordynator Projektu: prof. dr hab. Bożena Mazurek
• Program:
Doskonała Nauka II - Wsparcie konferencji naukowych
• Dofinansowanie dla UŚ: 51 700,00 PLN
• Jednostka realizująca: Wydział Humanistyczny
• Koordynator Projektu: prof. dr hab. Adam Dziadek
Październik 2024
• Program:
NAWA - Promocja języka polskiego 2024
• Dofinansowanie dla UŚ: 127 560,64 PLN
• Jednostka realizująca: Szkoła Języka i Kultury Polskiej
• Koordynator Projektu: dr Barbara Morcinek-Abramczyk
• Czas realizacji projektu: 15.10.2024 - 14.10.2025 r.
• Partner w projekcie:
Uniwersytet w Uppsali
• Cel projektu:
Celem projektu jest rozwijanie sprawności językowych i komunikacyjnych studentów szwedzkojęzycznych, zachęcanie i motywowanie ich do podjęcia nauki języka polskiego oraz promowanie polskiej kultury poprzez opracowanie materiałów dydaktycznych przeznaczonych specjalnie dla założonej w ramach projektu grupy odbiorców.
• Założenia projektu:
Aby odpowiedzieć na zapotrzebowania współczesnego studenta, który na co dzień korzysta z multimediów i mediów społecznościowych, zostaną stworzone materiały dydaktyczne dostępne na Instagramie, Threads i YouTube. W ramach projektu powstaną nagrania audio i wideo na specjalnie stworzonym kanale na YouTube oraz materiały tematyczne, stymulujące i wspomagające rozwój językowy na Instagramie i Threads. Przewidziane jest także prowadzenie seminariów i warsztatów metodycznych w oparciu o powstałe materiały oraz cyklu spotkań, webinariów i warsztatów promujących projekt.
Spodziewanym efektem projektu jest ułatwienie akwizycji języka polskiego przez studentów szwedzkojęzycznych. Stworzenie nowych materiałów wpłynie znacząco na budowanie jakości kształcenia i podnoszenie prestiżu języka polskiego jako obcego, co przełoży się na kreowanie pozytywnego wizerunku Polski w Szwecji. Materiały opracowane w projekcie będą dostępne także po zakończeniu projektu i będą mogły być wykorzystywane nieodpłatnie w dowolnym miejscu zarówno przez uczących jak i studentów.
• Program:
NAWA - Promocja języka polskiego 2024
• Dofinansowanie dla UŚ: 141 870,74 PLN
• Jednostka realizująca: Szkoła Języka i Kultury Polskiej
• Koordynator Projektu: dr Anna Gawryś-Mazurkiewicz, dr Tomasz Gęsina
• Czas realizacji projektu: 01.12.2024 - 30.11.2025 r.
• Partnerzy w projekcie:
Hankuk University of Foreign Studies Seul,
Università degli Studi di Napoli L'Orientale (Neapol).
• Cel projektu:
Projekt ma na celu podniesienie jakości kształcenia literackiego i językowego w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, promowanie znajomości polskiej literatury różnych epok (począwszy od średniowiecza do współczesności) wśród szerokiej grupy zagranicznych odbiorczyń i odbiorców, wzmocnienie świadomości kulturowej wśród nich oraz stworzenie bezpłatnych materiałów edukacyjnych wysokiej jakości.
• Założenia projektu:
W ramach projektu zakłada się realizację:
- warsztatów dla studentów uczestniczących po stronie Beneficjenta oraz partnerów, w ramach których przewiduje się udział 60 osób, w tym 20 z uniwersytetu w Seulu, 20 z Neapolu, 20 z Katowic. Celem tych warsztatów będzie zebranie sugestii studentek i studentów dotyczących dostosowania materiałów dydaktycznych do ich potrzeb. Warsztaty będą stanowiły fundament dla kolejnego etapu projektu, jakim jest stworzenie podręcznika do nauki historii literatury polskiej oraz pozostałych publikacji dydaktycznych. Przewiduje się 60 h warsztatów (20 h w Seulu, 20 h w Neapolu, 20 h w Katowicach).
- wydania trzech publikacji - podręcznika do nauki historii literatury polskiej oraz dwóch publikacji dydaktycznych (jednej wykorzystującej potencjał literatury regionalnej pisanej w języku polskim, drugiej dotyczącej tekstu prozatorskiego z XX w.), wydanych w ramach popularnych serii Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego. Wszystkie te publikacje będą służyły kształceniu literacko-językowemu oraz zostaną udostępnione w darmowej wersji cyfrowej. Ich odbiorczyniami i odbiorcami będą uczący się języka polskiego jako obcego, którzy pochodzą zarówno z europejskiego jak i pozaeuropejskiego kręgu kulturowego.
• Program:
NAWA - Promocja języka polskiego 2024
• Dofinansowanie dla UŚ: 729 000,00 PLN
• Jednostka realizująca: Szkoła Języka i Kultury Polskiej
• Koordynator Projektu: prof. dr hab. Jolanta Tambor
• Czas realizacji projektu: 01.10.2024 - 30.06.2025 r.
• Cel projektu:
Program ma na celu wspieranie promocji Polski jako kraju atrakcyjnych możliwości edukacyjnych i naukowych poprzez przygotowanie cudzoziemców do kształcenia w polskich uczelniach. Przedmiotem Programu jest realizacja działań polegających na zorganizowaniu i przeprowadzeniu dla cudzoziemców kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim.
• Założenia projektu:
Projekt zakłada zorganizowanie i przeprowadzenie dla 45 cudzoziemców kursu przygotowawczego do podjęcia nauki w języku polskim.
W czasie dwusemestralnego kursu przygotowawczego do studiów obejmującego 3000 godzin nauki jego słuchacze będą mieli okazję wziąć udział w wielu spotkaniach, w czasie których będą poznawali polską kulturę i jej tradycje. Wezmą udział w szeregu wykładów, spotkań i warsztatów, które dają szansę lepiej poznać kraj, w którym zamierzają podjąć studia.
• Program: finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu pn. "Wsparcie sojuszy Uniwersytetów Europejskich" o numerze FERS.01.05-IP.08-0219/23
• Dofinansowanie dla UŚ: 1 748 793,64 PLN
• Jednostka merytoryczna: Biuro Rozwoju Współpracy Międzynarodowej
• Koordynator Projektu:
• Czas realizacji projektu: 01.10.2024 - 30.06.2026 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest rozwój umiędzynarodowienia Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach poprzez wsparcie działań synergicznych i komplementarnych do sojuszu Transform4Europe, którego UŚ jest partnerem. Realizacja projektu przyczyni się do podniesienia jakości kształcenia poprzez stworzenie pracownikom i studentom Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach możliwości zdobycia doświadczeń międzynarodowych, które obejmują udział w zespołach roboczych oraz realizację wspólnych działań edukacyjnych na rzecz studentów oraz pracowników. Realizacja działań zaplanowanych w projekcie nie tylko wzmocni pozycję UŚ w sojuszu europejskim Transform4Europe, do którego należy, ale również w długofalowej perspektywie zwiększy potencjał UŚ w zakresie współpracy w środowisku różnorodnych kulturowo i językowo wykraczającym poza sojusz, co jest zgodne z założeniami sojuszu, który dzięki wspólnym wysiłkom na rzecz budowy wizerunku na arenie międzynarodowej, planujące zwiększyć swój zasięg po ustaniu finansowania z Komisji Europejskiej.
• Założenia projektu:
Realizacja projektu wzmocni potencjał UŚ w zakresie umiędzynarodowienia, co stworzy szansę na wzmocnienie pozycji UŚ w sojuszu, dzięki czemu uczelnia będzie miała większy udział w realizacji wspólnej strategii wszystkich partnerów w obszarze kształcenia. Dlatego też zakres projektu jest zbieżny z założeniami nie tylko tego konkretnego sojuszu, ale w ogóle uniwersytetów europejskich. Dzięki realizacji projektu, będzie możliwe:
- swobodne przemieszczanie się studentów, doktorantów i pracowników aby studiować, szkolić się, uczyć, prowadzić badania, we wszystkich instytucjach partnerskich;
- realizacja wspólnych, elastycznych i interdyscyplinarnych programów nauczania na wszystkich poziomach kształcenia (studia licencjackie, magisterskie i doktoranckie);
- zdobycie doświadczenia praktycznego lub opartego na pracy w toku studiów;
- wspieranie różnorodności populacji w społeczności osób studiujących (zarówno w aspekcie społecznym, ekonomicznym i kulturowym);
- wyposażenie osób uczących się w umiejętności przydatne na szybko zmieniającym się rynku pracy oraz wiedzę o gospodarce i społeczeństwie, np. poprzez przeniesienie wyników badań z powrotem do obszaru kształcenia.
W projekcie zostaną zrealizowane następujące zadania:
1.wsparcie działań realizowanych w Transform4Europe poprzez intensyfikację wymiany studentów, doktorantów i pracowników w obszarach kluczowych dla Transform4Europe.
2. Realizacja różnych form podnoszenia kompetencji społeczności akademickiej Transform4Europe.
3. Prace nad systemem zarządzania jakością kształcenia i badań - międzynarodowe warsztaty i wizyty studyjne.
4. Wsparcie międzynarodowych zespołów dydaktycznych w celu poszerzenia wspólnej oferty dydaktycznej.
5. Organizacja konferencji dotyczących współpracy dydaktycznej i naukowej w ramach sojuszu Transform3Europe.
• Program:
ERASMUS MUNDUS DESIGN MEASURES
• Dofinansowanie dla UŚ: 257 388,00 PLN
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Nauk Przyrodniczych
• Koordynator Projektu: dr Marcin Lipowczan
• Czas realizacji projektu: 01.10.2024 - 31.12.2025 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest opracowanie wspólnego programu studiów magisterskich w dziedzinie ochrony środowiska i zarządzania w ramach ERASMUS MUNDUS.
Wspólny program studiów magisterskich w dziedzinie ochrony i zarządzania środowiskiem będzie oferowany przez konsorcjum utworzone przez Uniwersytet Śląski w Katowicach (lider), Uniwersytet w Trieście (Włochy) i Uniwersytet Witolda Wielkiego (Litwa).
Projekt będzie oferował w pełni zintegrowany program nauczania realizowany przez konsorcjum wyżej wymienionych uczelni.
Program ma być unikatowy na skalę europejską i ma przyciągnąć studentów z całego świata chcących studiować zagadnienia z ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.
• Założenia projektu:
Program studiów, który zostanie przygotowany w ramach konsorcjum będzie miał na celu kształcenie profesjonalnych osób zdolnych do połączenia solidnej kultury studiów przyrodniczych z potrzebą monitorowania, ochrony i przywracania środowisk naturalnych i antropicznych. Ta ścieżka edukacyjna ma również na celu osadzenie środowiska naturalnego i/lub antropicznego w kontekście, który obejmuje skutki związane z globalnymi zmianami, a także dynamikę ekologiczną oraz aspekty społeczne i gospodarcze związane z globalnymi zmianami. Dla wyżej wymienionych celów ścieżka kształcenia jest zorganizowana w bloki dyscyplin z programami studiów i pracami laboratoryjnymi obejmującymi wiele dziedzin, od biologii przez ekologię po ekonomię.
• W skład konsorcjum wchodzą:
- Uniwersytet Śląski w Katowicach - Lider;
- University of Trieste (UNITS) Włochy - Partner;
- Vytautas Magnus University (VMU) Litwa - Partner.
• Program:
NCN - MINIATURA 8
• Wartość dofinansowania dla UŚ: 6 329,00 PLN
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Humanistyczny - Instytut Polonistyki
• Koordynator Projektu: dr Tomasz Pawlus
• Czas realizacji projektu: 11.10.2024 - 10.10.2025 r.
• Cel projektu:
Planowane działania naukowe przyjmą formę badań wstępnych i przeprowadzone zostaną w trzech etapach. Punktem wyjścia projektu jest hipoteza badawcza, która zakłada, iż wieloletni, eksperymentalny, zaangażowany i twórczy warsztat nauczyciela literatury prowadzi do wykształcenia się silnie upodmiotowionej narracji dydaktycznej, przybierającej z czasem strukturę archiwum. Autor koncepcji zauważa sieć analogii między uhistorycznioną, zinstytucjonalizowaną twórczością niezależnego artysty a procesualnym wymiarem nieustannie ewoluujących doświadczeń dydaktycznych „nadświadomego” swojej roli społecznej nauczyciela literatury. W celu wykazania takich zależności, poddaje bacznej obserwacji i wnikliwym objaśnieniom mechanizmy, jakie rządziły formowaniem się relacji między postacią Tadeusza Kantora a jego CRICOTEKĄ (wcieloną w życie ideą artysty) rozumianą w pierwszej kolejności jako zindywidualizowany sposób na produkowanie wielowymiarowej (meta)narracji.
• Program:
NCN - MINIATURA 8
• Wartość dofinansowania dla UŚ: 49 947,00 PLN
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Humanistyczny - Instytut Językoznawstwa
• Koordynator Projektu: dr Paweł Zakrajewski
• Czas realizacji projektu: 11.10.2024 - 10.10.2025 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest uzyskanie wstępnej wiedzy na temat zjawiska wielojęzyczności wśród zagranicznych naukowców, przyjętych praktyk i strategii komunikowania wyników badań naukowych (różnorodności gatunków, form przekazu, stylów i rejestrów). Efektem badań będzie zbiór nagrań który zostanie zestawiony i porównany, w tym z nagraniami przeprowadzonymi wśród polskich badaczy, a sam pilotaż pozwoli na zestawienie i porównanie rozwiązań związanych z komunikowaniem wyników badań naukowych w różnych ośrodkach akademickich w Europie.
• Program:
NCN - MINIATURA 8
• Wartość dofinansowania dla UŚ: 23 802,00 PLN
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Humanistyczny - Instytut Historii
• Koordynator Projektu: dr Aleksandra Barwicka-Makula
• Czas realizacji projektu: 11.10.2024 - 10.10.2025 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest pozyskanie materialnych śladów kontaktów królowej Cecylii Renaty, pierwszej żony Władysława IV z braćmi: cesarzem Ferdynandem III i arcyksięciem Leopoldem Wilhelmem, siostrą arcyksiężniczką Marią Anną (elektorową bawarską, żoną Maksymiliana I Wittelsbacha), macochą cesarzową wdową Eleonorą Gonzagą, szwagierką i jednocześnie kuzynką, cesarzową panującą Marią Anną (córką króla hiszpańskiego Filipa III i arcyksiężniczki Małgorzaty) oraz ciotką Klaudią Medycejską, regentką Tyrolu, która towarzyszyła jej w drodze do Rzeczypospolitej.
• Program:
NCN - MINIATURA 8
• Wartość dofinansowania dla UŚ: 49 500,00 PLN
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych - Instytut Chemii
• Koordynator Projektu: dr Sylwia Zimosz
• Czas realizacji projektu: 11.10.2024 - 10.10.2025 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest opracowanie metodyki syntezy opartej w szczególności
na promieniowaniu mikrofalowym oraz analiza właściwości fotofizycznych zaprojektowanych pochodnych fenazyny (3a-3l), podstawionych w pozycjach C1 oraz C4 poprzez mostek acetylenowy odpowiednimi grupami o charakterze elektronoakceptorowym i donorowym a-l.
• Program:
NCN - MINIATURA 8
• Wartość dofinansowania dla UŚ: 13 218,00 PLN
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Prawa i Administracji - Instytut Nauk Prawnych
• Koordynator Projektu: dr Filip Nawrot
• Czas realizacji projektu: 11.10.2024 - 10.10.2025 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest szersza analiza oceny oddziaływania na środowisko wraz z porównaniem rozwiązań polskich z czeskimi regulacjami. Pozwoli to na dopracowanie konstruowanego modelu procedury ocen oddziaływania na środowisko.
Pogłębienie wstępnych badań pozwoli na wypracowanie odpowiedniego (czyli efektywnego i spełniającego swoją funkcję ochronną) modelu procedury ocen oddziaływania na środowisko w Polsce.
• Program:
NCN - MINIATURA 8
• Wartość dofinansowania dla UŚ: 49 668,00 PLN
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych - Instytut Inżynierii Materiałowej
• Koordynator Projektu: dr inż. Mateusz Kamil Niedźwiedź
• Czas realizacji projektu: 11.10.2024 - 10.10.2025 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest realizacja wstępnego działania naukowego polegającego na wytworzeniu powłok tlenkowych na powierzchni ultralekkiego stopu magnezu z litem za pomocą plazmowego utleniania elektrolitycznego (PEO) oraz ich modyfikacja metodą kąpieli ultradźwiękowej w roztworach nanoproszków: węglika krzemu (SiC) - wysoka twardość i odporność na zużycie, azotku boru (BN) - doskonałe właściwości smarne i termiczne oraz grafenu - wysoka wytrzymałość mechaniczna oraz przewodność cieplna i elektryczna. Celem tych modyfikacji jest poprawa właściwości użytkowych stopu magnezu, zmniejszenie jego reaktywności oraz poprawa właściwości mechanicznych i tribologicznych powłok.
Wrzesień 2024
• Program:
PROM - krótkookresowa wymiana akademicka jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu pn. "Krótkookresowa wymiana akademicka sposobem na podniesienie jakości kształcenia w instytucjach szkolnictwa wyższego i nauki" o numerze FERS.01.05-IP.08-0218/23
• Dofinansowanie dla UŚ: 1 591 100,00 PLN
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Dział Rozwoju Współpracy Międzynarodowej, Centrum Obsługi Studentów, Szkoła Doktorska, Dział Human Resources
• Koordynatorka Projektu: dr Emilia Rekosz-Cebula
• Czas realizacji projektu: 01.10.2024 - 30.09.2025 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest wzrost jakości kształcenia w UŚ jako istotnego kierunku rozwoju umiędzynarodowienia poprzez zwiększenie możliwości w zakresie krótkookresowej wymiany stypendialnej.
Projekt obejmuje realizację krótkookresowej wymiany stypendialnej obejmującej wyjazdy zagraniczne realizowane przez osoby studiujące, doktorantów oraz kadrę administracyjną i akademicką UŚ oraz przyjazdy gości zagranicznych.
• Założenia projektu:
Projekt obejmuje realizację trzech zadań:
1. rekrutacji do programu,
2. realizacji mobilności,
3. ewaluacji podniesienia kompetencji przez osoby, które biorą udział w programie.
Założenia projektu odnoszą się zarówno do potrzeb w zakresie mobilności zgłaszanych przez przedstawicieli i przedstawicielki społeczności UŚ, luk kompetencyjnych diagnozowanych przez UŚ oraz wyzwań przed jakimi stoi szkolnictwo wyższe w Polsce i w Europie. Dlatego też UŚ poznaje potrzeby związane z podnoszeniem kompetencji u różnych grup tworzących społeczność akademicką UŚ oraz analizuje je w kontekście Strategii Rozwoju UŚ.
W projekcie zakłada się:
- podniesienie kompetencji osób studiujących na UŚ w wyniku krótkookresowej wymiany - 50 osób (wyjazdy),
- podniesienie kompetencji osób studiujących z zagranicy w wyniku krótkookresowej wymiany - 5 osób (przyjazdy)
- podniesienie kompetencji osób doktoranckich z UŚ w wyniku krótkookresowej wymiany - 36 osób (wyjazdy)
- podniesienie kompetencji osób doktoranckich z zagranicy w wyniku krótkookresowej wymiany - 18 osób (przyjazdy)
- podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej i administracyjnej z UŚ w wyniku krótkookresowej wymiany - 42 osoby (wyjazdy).
• Program:
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
• Dofinansowanie dla UŚ: 2 360 050,00 PLN
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej
• Koordynatorka Projektu: dr Katarzyna Sujkowska, prof. UŚ
• Czas realizacji projektu: 01.05.2024 - 31.12.2028 r.
• Cel projektu:
Celem głównym projektu jest wdrożenie innowacyjnego Modelu Edukacji Spersonalizowanej opartego o autorskie projekty studentów w uczelniach różnego typu w celu przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania. Założeniem MES jest poprawa skuteczności systemu kształcenia wyższego pod kątem nabywania przez osoby studiujące kluczowych kompetencji w tym umiejętność w zakresie przedsiębiorczości oraz powiązanie kształcenia z rynkiem pracy poprzez zaangażowanie mentorów spoza uczelni oraz stworzenie Biznesowych Zespołów Innowacyjnego Kształcenia.
• Założenia projektu:
Projekt zakłada zaangażowanie do testowania 12 uczelni, które będą realizowały zadania jako Partnerzy. Model Edukacji Spersonalizowanej będzie wdrażany "w sposób centralny", bez przypisania go do poszczególnych kierunków/wydziałów, co pozwoli na wsparcie projektów interdyscyplinarnych i umożliwi aplikowanie wszystkim studentom danej uczelni. Zakłada się zrealizowanie 360 projektów studenckich w 3 naborach organizowanych przez 3 kolejne lata realizacji projektu począwszy od 2025 roku. Model Edukacji Spersonalizowanej zawiera cztery elementy:
1. Realizacja indywidualnego projektu innowacyjnego;
2. Mikrokursy (indywidualne);
3. Warsztaty grupowe;
4. Mentoring - praca bezpośrednio z projektem indywidualnym studenta, realizowany przez minimum 2 mentorów: naukowego i wdrożeniowego.
W Modelu Edukacji Spersonalizowanej student tworzy z opiekunem ze swojej uczelni indywidualną ścieżkę edukacyjną zamiast części regularnych zajęć i realizuje ją przy wsparciu mentorów i mikrokursów, co pozwoli mu uzyskać maksymalnie 30 ECTS na 3 semestry studiów i lepiej niż w normalnym trybie studiów rozwinąć kompetencje kluczowe.
• W skład konsorcjum wchodzą:
LIDER: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
PARTNERZY:
Politechnika Poznańska,
Politechnika Gdańska,
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu,
Politechnika Śląska,
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu,
Uniwersytet Śląski w Katowicach,
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej,
Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie,
Politechnika Łódzka,
Politechnika Warszawska,
Uniwersytet Warszawski,
Warszawski Uniwersytet Medyczny.
• Program:
NAWA - Granty Interwencyjne 2024
• Wartość projektu: 123 916,00 PLN
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Nauk Przyrodniczych
• Koordynatorka Projektu: dr hab. Małgorzata Wistuba, prof. UŚ
• Czas realizacji projektu: 01.10.2024 - 30.09.2025 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest oszacowanie trendu deformacji powierzchni terenu Pól Flegrejskich w skali czasowej co najmniej ostatnich kilku dekad oraz
zagrożenia wystąpienia katastrofalnej erupcji wulkanicznej na tym obszarze
na podstawie przyrostów rocznych drzew rosnących na terenie i wokół Pól Flegrejskich.
Sierpień 2024
• Program:
Fundusz Europejski dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji). Priorytet FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację. Działanie FESL.10.25-Rozwój kształcenia wyższego zgodnie z potrzebami zielonej gospodarki.
• Wartość projektu: 5 293 172,50 PLN
• Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 4 763 855,25 PLN
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
• Kierownik Projektu: dr inż. Robert Albrecht
• Czas realizacji projektu: 01.08.2024 - 30.06.2026 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest wzmocnienie potencjału w zakresie stosowania nowych technologii materiałowych poprzez transformację prowadzonych w dziedzinie inżynierii materiałowej w Uniwersytecie Śląskim edukacji i badań naukowych w zgodzie z imperatywami zielonej gospodarki.
Cel zostanie osiągnięty poprzez:
-warsztaty dla studentów, które mają na celu zapewnienie studentom praktycznej wiedzy i doświadczeń w dziedzinie inżynierii materiałowej, wzbogacając ich edukację teoretyczną i przygotowując do przyszłej pracy w branży,
-przeprowadzenie prac nad nowymi biomateriałami, materiałami wykorzystywanymi w nowoczesnej energetyce oraz recyklingu materiałów.
Będziemy wspierać interdyscyplinarne badania naukowe, łączące wiedzę z zakresu inżynierii materiałowej, modelowania oraz cyfrowych rozwiązań informatycznych.
Przewidujemy również rozbudowę współpracy z przedsiębiorstwami i instytucjami badawczymi, wspierając transfer wiedzy i praktyki między sektorem naukowym a przemysłem:
-intensyfikację wizyt studyjnych w zagranicznych ośrodkach oraz firmach z sektora zielonej gospodarki.
-warsztaty dla szkół ponadpodstawowych mające na celu zainteresowanie młodzieży tematyką zrównoważonego rozwoju, nowoczesnych technologii i inżynierii.
Realizacja projektu będzie wspierana przez ekspertów z branży, co umożliwi studentom oraz kadrze zdobycie doświadczenia zgodnego z najnowszymi trendami i wymaganiami sektora zrównoważonego rozwoju. Projekt przyczyni się do generacji nowych, ekologicznych technologii materiałowych poprzez zaawansowane badania naukowe. W ten sposób stanie się motorem napędowym innowacji w dziedzinie inżynierii materiałowej, wpisując się w regionalne oraz globalne wysiłki na rzecz osiągnięcia zrównoważonego rozwoju.
• Program:
THCS JTC1 2023 "Healthcare of the Future" finansowanego ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
• Wartość projektu: 1 185 510,94 PLN.
• Koordynator: prof. Tomasz Pietrzykowski
• Program:
NCN - OPUS LAP
• Wartość projektu: 403 447,00 PLN.
• Koordynatorka: dr hab. Marta Tomczok, prof. UŚ
• Program:
NCN - OPUS LAP
• Wartość projektu: 1 096 780,00 PLN.
• Koordynatorka: dr Barbara Karolina Wójcikowska
• Program:
NCN - T-AP DGT Call 2023 (Trans-Atlantic Platform: Democracy, Governance and Trust)
• Wartość projektu: 979 538,00 PLN.
• Koordynator: dr hab. Damian Guzek, prof. UŚ
• Program:
NCN - MINIATURA 8
• Wartość projektu: 29 850,00 PLN.
• Koordynatorka: dr Paulina Edyta Charko-Klekot
• Program:
NCN - MINIATURA 8
• Wartość projektu: 29 850,00 PLN.
• Koordynatorka: dr Paulina Edyta Charko-Klekot
• Program:
NCN - MINIATURA 8
• Wartość projektu: 49 500,00 PLN.
• Koordynator: dr inż. Mateusz Daniel Korzec
• Program:
NAWA - Granty Interwencyjne 2024
• Wartość projektu: 123 916,00 PLN.
• Koordynatorka: dr hab. Małgorzata Wistuba, prof. UŚ
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Nauk Przyrodniczych, Instytut Nauk o Ziemi
• Okres realizacji projektu: 01.10.2024 - 30.09.2025 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest oszacowanie:
- trendu deformacji powierzchni terenu Pól Flegrejskich w skali czasowej co najmniej ostatnich kilku dekad,
- zagrożenia wystąpieniem katastrofalnej erupcji wulkanicznej na tym obszarze,
na podstawie przyrostów rocznych drzew rosnących na terenie i wokół Pól Flegrejskich. Jeśli metody dendrochronologiczne wskażą na nasilanie się w ostatnich kilku dekadach deformacji terenu i aktywności osuwisk w badanym obszarze, wskaże to na narastające zagrożenie erupcją wulkaniczną.
• Program:
Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki
• Budżet projektu: 28 950,00 EUR
• ID projektu: 22420073
• Charakter projektu: badawczy (grant strategiczny)
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Nauk Społecznych, Instytut Pedagogiki
• Kierownik Projektu: dr Dorota Prysak
• Czas realizacji projektu: 01.10.2024 - 30.09.2027 r.
• Partnerzy projektu:
1. AMBIS University, Czechy.
2. University of Debrecen, Węgry.
3. University of Presov, Słowacja.
• Cel projektu:
Celem projektu jest wypracowanie modelu wspierania edukacji włączającej w krajach V4. Proponowane działania będą skierowane do nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół akademickich z krajów V4. Powstaną wieloaspektowe rekomendacje dla edukacji włączającej, opracowywane wspólnie przez uczestników projektu, łączące i promujące praktyki społeczne.
• The project is co-financed by the governments of Czechia, Hungary, Poland and Slovakia through Visegrad Grants from the International Visegrad Fund. The mission of the fund is to advance ideas for sustainable regional cooperation in Central Europe.
Lipiec 2024
• Program:
Interreg Polska-Saksonia 2021-2027
• Budżet dla UŚ (100%): 497 701, 88 EUR
• Dofinansowanie EFRR dla UŚ (80%): 398 161,50 EUR
• Rola UŚ w projekcie: Partner
• Jednostka realizująca projekt w UŚ: Wydział Nauk Przyrodniczych, Instytut Nauk o Ziemi
• Koordynator: dr Sławomir Sitek
• Czas realizacji projektu: 01.11.2024 - 31.10.2027 r.
• Konsorcjum
1.Technische Universität Dresden, Niemcy
2. Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska
3. Miasto Görlitz, Niemcy
4. Miasto Zgorzelec, Polska
• Cel projektu:
Celem projektu jest opracowanie rozwiązań i zestawu narzędzi, który pozwoli na zrównoważone zarządzanie transgranicznymi wodami podziemnymi i zabezpieczenie dostaw wody odpornych na zmiany klimatu dla europejskiego miasta Görlitz-Zgorzelec.
Główne zadania projektu skupiają się na ocenie, optymalizacji i rozbudowie sieci monitoringowej w celu uzyskania pełnej reprezentatywności, przeprowadzeniu szczegółowych dwuletnich badaniach terenowych, zapewnieniu skutecznej wymianie danych i informacji oraz rozwoju cyfrowych modeli odzwierciedlających transgraniczny system wód podziemnych. Wykonana zostanie także prognoza i ocena ryzyka potencjalnego wpływu zmian klimatycznych na zaopatrzenie w wodę pod względem jej ilości i jakości oraz propozycje działań adaptacyjnych w zarządzaniu transgranicznym systemem wód podziemnych.
• Program:
FESL.06.00-Fundusze Europejskie dla edukacji FESL.06.04-Strategiczne projekty dla obszaru edukacji
• Wartość projektu: 2 180 528, 88 PLN
• Dofinansowanie dla UŚ: 900 000,01 PLN
• Rola UŚ w projekcie: Partner
• Koordynator: dr hab. Tomasz Huk, prof. UŚ
• Czas realizacji projektu: 01.01.2024 - 30.06.2026 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest stworzenie i funkcjonowanie obserwatorium edukacji, które będzie wspierać Samorząd Wojewódzki w identyfikacji wyzwań oraz podejmowaniu działań na rzecz usprawnienia i podniesienia poziomu edukacji w regionie, w tym lepszego adresowania interwencji w regionalnych programach operacyjnych.
Projekt obejmować będzie swym zakresem:
1. Organizację prac Śląskiej Rady Edukacji (ŚRE) – organu doradczego o charakterze zespołu eksperckiego, reprezentującego wszystkie stopnie edukacji w regionie,
2. Działalność badawczą i analityczną - badania i monitoring obszaru edukacji (UŚ),
3. Szkolenia, wynikające z badań i rekomendacji, a także z pozytywnie zaopiniowanych przez ŚRE, dedykowane osobom realizującym się zawodowo w obszarze edukacji (METIS).
Projekt będzie realizowany przez Samorząd Województwa Śląskiego we współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Metodyczno-Edukacyjnym „Metis” w Katowicach (realizator) oraz w partnerstwie z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach"
• Program:
HORYZONT EUROPA
• Wartość projektu: 2 985 812,50 EUR
• Dofinansowanie dla UŚ: 280 562,50 EUR
• Rola UŚ w projekcie: Partner
• Koordynator: dr hab. Rafał Muster, prof. UŚ
• Czas realizacji projektu: 36 miesięcy
• Konsorcjum
1. ETHNIKO KENTRO EREVNAS KAI TECHNOLOGIKIS ANAPTY Greece - Lider
2. KOBENHAVNS UNIVERSITET Denmark - Partner
3. PANEPISTIMIO DYTIKIS MAKEDONIAS Greece - Partner
4. UNIWERSYTET SLASKI W KATOWICACH Poland - Partner
5. THE UNIVERSITY OF WARWICK United Kingdom - Partner
6. UNIVERSIDAD DE OVIEDO Spain - Partner
7. EKONOMSKI FAKULTET, UNIVERZITET U BEOGRADU Serbia - Partner
8. PROGRESSUS RESEARCH & COUNSELLING Greece - Partner
9. PERIFEREIAKO TAMEIO ANAPTIXIS DYTIKIS MAKEDONIAS Greece - Partner
10. KALUNDBORG KOMMUNE Denmark - Partner
• Cel projektu:
Oczywiste jest, że proces zielonej transformacji przekształca krajowe, regionalne i lokalne krajobrazy gospodarcze oraz wywołuje zmiany w ekosystemach różnych branż, podkreślając tym samym pilną potrzebę zaplanowania skutecznych i sprawiedliwych strategii w celu zminimalizowania kosztów likwidacji miejsc pracy i zmaksymalizowania korzyści z tworzenia miejsc pracy w sposób sprawiedliwy społecznie i równy geograficznie, w szerszych wzorcach przekwalifikowania. Głównym celem projektu ISABEL jest zapewnienie potrójnego rozwiązania wspomnianego wyżej problemu związanego z JCD przy użyciu nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja i duże modele językowe (LLM), które 1) wzbogacą nasze zrozumienie społecznie i geograficznie nierównych konsekwencji tego procesu w całej Europie, 2) poszerzą naszą wiedzę na temat czynników leżących u podstaw tego procesu oraz 3) podkreślą ścieżki minimalizowania skutków niszczenia miejsc pracy i maksymalizowania korzyści z tworzenia miejsc pracy w sposób sprawiedliwy społecznie i przestrzennie. Te ostatnie obejmują podnoszenie i zmianę kwalifikacji pracowników oraz realokację siły roboczej, w oparciu o istniejące i prognozowane niedobory umiejętności, z wykorzystaniem technologii AI do wspierania tych zadań.
• Program:
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji)
• Wartość projektu: 1 594 023,86 PLN
• Dofinansowanie dla UŚ: 434 394,67 PLN
• Rola UŚ w projekcie: Partner
• Lider: Śląski Inkubator Przedsiębiorczości Sp. z o .o.
• Pozostali Partnerzy w projekcie: Stowarzyszenie TURUDA
• Czas realizacji projektu: 01.06.2024 - 30.06.2026
• Koordynator: dr hab. Marta Tomczok, prof. UŚ
• Cel projektu:
Celem projektu jest rozwój aktywności społecznej osób zamieszkujących Rudę Śląską oraz miasta ościenne, w tym w szczególności młodzieży i kobiet oraz przygotowanie ich do akceptacji dla procesu transformacji i zmiany klimatycznej poprzez podjęcie w okresie realizacji projektu w Rudzie Śląskiej, szeregu działań na rzecz mieszkańców i obszarów uczestniczących w procesie sprawiedliwej transformacji.
Czerwiec 2024
• Program:
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji), Priorytet X Fundusze Europejskie na transformację. Działanie 10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii.
• Wartość projektu: 2 146 734,68 PLN
• Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 1 582 391,16 PLN
• Okres realizacji projektu: 20.03.2023 - 31.12.2025 r.
• Koordynatorka: mgr Krystyna Adamska
• Jednostka realizująca:
Zadania w projekcie realizowane będą na wydziałach i budynkach Uniwersytetu Śląskiego w miastach: Katowice, Chorzów, Sosnowiec, Boguchwałowice.
• Cel projektu:
Głównym celem projektu jest łagodzenie skutków transformacji społecznych, gospodarczych i środowiskowych na terenie gmin objętych projektem w kierunku osiągnięcia celów Unijnych w dziedzinie energii i klimatu do roku 2030 oraz w kierunku neutralnej dla klimatu gospodarki Unii do roku 2050.
Cele cząstkowe:
- zmniejszenie zapotrzebowania na energię w budynkach objętych projektem,
- obniżenie kosztów utrzymania budynków z jednoczesnym efektem ekologicznym i edukacyjnym,
- zmniejszenie niskiej emisji na terenie gmin objętych projektem,
- poprawa stanu środowiska naturalnego w perspektywie długookresowej.
• Program:
NCN - OPUS 25
• Wartość projektu: 2 174 446,00 PLN
• Dofinansowanie dla UŚ: 690 356,00 PLN
• Rola UŚ w projekcie: Partner
• Koordynator: dr hab. Aneta Spyra, prof. UŚ
• Jednostka realizująca:
Wydział Nauk Przyrodniczych - Instytut Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska
• Cel projektu:
Głównymi celami projektu są:
- uzyskanie danych na temat przerw w przepływie rzek w celu wybrania reprezentatywnych obszarów chronionych oraz wykorzystanie tych danych w modelach hydrologicznych do określenia wpływu zmian klimatu na nieciągłość przepływów,
- testowanie przydatności środowiskowego DNA do oceny różnorodności biologicznej rzek okresowych,
- wdrożenie nowych narzędzi, które można wykorzystać do wyznaczenia celów ochrony gatunkowej i zachowania różnorodności biologicznej oraz do określenia priorytetowych obszarów ochrony.
• Program:
NCN - PRELUDIUM 22
• Dofinansowanie dla UŚ: 189 832 PLN
• Koordynator: mgr Jakub Kucharczyk
• Jednostka realizująca:
Wydział Nauk Przyrodniczych - Instytut Nauk o Ziemi
• Cel projektu:
Celem projektu jest szczegółowa dokumentacja regionalnych zmian zapisu stabilnych izotopów węgla we wczesnym karbonie w piętrze turnejskim w Europie środkowo-zachodniej, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru Gór Świętokrzyskich w Polsce. Materiał badawczy został pozyskany z warstw skał osadowych z Gór Świętokrzyskich (Polska), Reńskich Gór Łupkowych (Niemcy), Montagne Noire (Francja) i Alp Karnickich (Austria).
• Program:
NCN - PRELUDIUM 22
• Dofinansowanie dla UŚ: 91 321 PLN
• Koordynator: mgr Krzysztof Kasperek
• Jednostka realizująca:
Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
• Program:
NCN - PRELUDIUM 22
• Dofinansowanie dla UŚ: 145 991 PLN
• Koordynator: lek. Marcin Burdzik
• Jednostka realizująca:
Wydział Prawa i Administracji - Instytut Nauk Prawnych
• Program:
NCN - PRELUDIUM 22
• Dofinansowanie dla UŚ: 131 063 PLN
• Koordynator: mgr Jacek Bielawa
• Jednostka realizująca:
Wydział Humanistyczny - Instytut Literaturoznawstwa
• Program:
NCN - SONATA BIS 13
• Dofinansowanie dla UŚ: 1 782 790 PLN
• Koordynator: dr Jacek Szczygieł
• Jednostka realizująca:
Wydział Nauk Przyrodniczych - Instytut Nauki o Ziemi
• Cel projektu:
Celem projektu jest doskonalenie oceny okresów powrotu (powtarzalności w czasie) trzęsień Ziemi, przyczyniając się tym samym do ulepszenia oceny hazardu sejsmicznego w gęsto zaludnionych regionach takich jak Macedonia Wschodnia, Kreta, i Zatoka Koryncka. Rozwijając zarówno lokalne, jak i regionalne obserwacje paleosejsmologiczne, jesteśmy w stanie uzyskać również wnioski uniwersalne.
• Program:
NCN - OPUS 25
• Dofinansowanie dla całego projektu: 1 408 307 PLN
• Dofinansowanie dla UŚ: 1 010 160 PLN
• Koordynator: dr Magdalena Maria Noszczyńska
• Jednostka realizująca:
Wydział Nauk Przyrodniczych - Instytut Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska
• Cel projektu:
Celem projektu jest analiza interakcji pomiędzy bakteriami a roślinami oraz współpracy pomiędzy nimi w trakcie oczyszczania ścieków zanieczyszczonych BPs.
Kompleksowa analiza pozwoli na dogłębne zrozumienie interakcji w systemie roślina-bakterie podczas usuwania zanieczyszczeń ze środowiska wodnego przez te organizmy. Wyniki przeprowadzonych badań mogą przyczynić się do opracowania nowych, niezwykle potrzebnych strategii oczyszczania wody.
• Program:
NCN - OPUS 25
• Dofinansowanie dla UŚ: 291 709 PLN
• Koordynator: dr Grzegorz Nancka
• Jednostka realizująca:
Wydział Prawa i Administracji - Instytut Nauk Prawnych
• Cel projektu:
Celem projektu jest ustalenie, czy prace Komisji Kodyfikacyjnej Rzeczypospolitej Polskiej z lat 1919-1939 mogą być traktowane jako fundament współczesnych polskich podstawowych pojęć cywilistycznych. Badania obejmują te działy prawa, które nie zostały skodyfikowane w Polsce międzywojennej, a więc część ogólną praca cywilnego, prawo rzeczowe, prawo spadkowe i prawo rodzinne (wraz z małżeńskim). Podstawę źródłową badań stanowią unikatowe, nieznane dotąd źródła do dziejów kodyfikacji prawa w Polsce międzywojennej obejmujące wytwory działalności Komisji, odnalezione podczas badań wstępnych.
• Program:
NCN - OPUS 25
• Dofinansowanie dla UŚ: 1 175 166 PLN
• Koordynator: dr Tomasz Brachaniec
• Jednostka realizująca:
Wydział Nauk Przyrodniczych - Instytut Nauk o Ziemi
• Cel projektu:
Celem projektu jest udokumentowanie i sklasyfikowanie mioceńskich koprolitów z terenów Polski, Czech, Niemiec, Słowacji i Hiszpanii oraz określenie ich dokładnych producentów na drodze porównań z koprolitami w zbiorach muzeów Historii Naturalnej w Waszyngtonie i Londynie oraz ze współczesnymi odchodami z ogrodów zoologicznych. Dodatkowo przeprowadzone zostaną analizy geochemiczno-mineralogiczne zebranego materiału kopalnego.
• Program:
NCN - OPUS 25
• Dofinansowanie dla UŚ: 1 154 899 PLN
• Koordynator: dr Łukasz Pawlik
• Jednostka realizująca:
Wydział Nauk Przyrodniczych - Instytut Nauk o Ziemi
• Cel projektu:
Celem projektu jest rozpoznanie najważniejszych czynników sprawczych i sposobów formowania się badanych zdarzeń katastrofalnych w dwóch skalach przestrzennych: regionalnej i lokalnej. Zrozumienie pewnych zależności w skali regionalnej (prowincji i zlewni rzecznych) wymagać będzie rozpoznania problemu badawczego z punktu widzenia zdarzeń historycznych, pomierzonych serii opadowych oraz położenia obszarów osuwiskowych. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez ocenę i analizę źródeł historycznych, danych meteorologicznych oraz zobrazowań satelitarnych.
• Program:
HORYZONT EUROPA - MSCA Staff Exchanges
• Dofinansowanie UE dla UŚ: 128 800 EUR
• Czas realizacji projektu: 01.01.2025 - 31.12.2028 r.
• Koordynator: dr Anna Brosch
• Jednostka realizująca:
Wydział Nauk Społecznych - Instytut Pedagogiki
• Skład konsorcjum projektowego:
1. Uniwersytet Śląski w Katowicach
2. Uniwersytet Szczeciński, Polska
3. Uniwersytet Palackiego w Ołomuńcu, Czechy
4. Polski Uniwersytet na Obczyźnie, Wielka Brytania
5. Uniwersytet Pwani (Kenia).
• Cel projektu:
Głównym celem projektu jest zbadanie zakresu i wymiarów sharentingu w Europie i Afryce Wschodniej w celu zapewnienia wskazówek i zaleceń dotyczących środków wymaganych do poszanowania i ochrony praw dzieci w cyfrowym świecie. GUARDIAN nie tylko dokona rzetelnej oceny zjawiska sharentingu, ale także będzie promować prawa dziecka i podnosić świadomość społeczeństwa na temat zagrożeń i wyzwań, jakich doświadczają dzieci w środowisku cyfrowym.
Cele te zostaną osiągnięte poprzez międzynarodową i międzysektorową wymianę personelu w organizacjach akademickich i pozaakademickich w ramach konsorcjum złożonego z 5 instytucji akademickich i pozaakademickich z 4 krajów. Umożliwi to analizę porównawczą, uwzględniającą takie zmienne, jak specyfika kraju, dostęp do Internetu, egzekwowanie prawa w odniesieniu do dzieci i płeć, wiek dziecka, status społeczno-ekonomiczny, oraz rodzaj udostępnianych treści, pozwalając lepiej zrozumieć różnorodne sposoby dzielenia się informacjami o dzieciach w Internecie.
Oprócz zadań badawczych projekt ma na celu transfer wiedzy między uczestnikami projektu. Udział w dobrze zorganizowanych szkoleniach i warsztatach oraz wspólne badania przyczynią się do zdobycia nowych umiejętności i kwalifikacji zawodowych przez uczestników projektu, pozwolą na dzielenie się wiedzą na temat różnorodności kulturowej, gromadzenia i analizowania danych oraz nowoczesnych technik badawczych. Uczestnicy projektu nabędą ponadto nowe umiejętności komunikacyjne i analityczne, umiejętności zarządzania wiedzą, umiejętność pracy zespołowej i zdobędą wiedzę na temat aspektów etycznych w pracy
• Program:
NCBR
• Projekt będzie współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach V osi priorytetowej Programu Innowacje społeczne w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
• Czas realizacji:
2024-2028
• W ramach projektu NCBR wspólnie z 12 uczelniami partnerskimi będzie wdrażało innowacyjny model kształcenia opartego o autorskie projekty studentów w uczelniach różnego typu, w celu przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania.
Projekt jest kontynuacją programu pilotażowego, który NCBR wraz z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach realizowali w 2023 roku.
Kolejnym etapem do którego przystąpi NCBR z Partnerami będzie wspólne przygotowanie Wniosku o dofinansowanie.
• Wśród wybranych do Partnerstwa uczelni poza Uniwersytetem Śląskim w Katowicach znajdują się:
1. Politechnika Poznańska
2. Politechnika Gdańska
3. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
4. Politechnika Śląska
5. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
6. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
7. Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
8. Politechnika Łódzka
9. Politechnika Warszawska
10. Uniwersytet Warszawski
11. Warszawski Uniwersytet Medyczny
• Program:
HORYZONT EUROPA
• Dofinansowanie UE dla UŚ: 226 512 EUR
• Czas realizacji projektu: 01.03.2025 - 29.02.2029
• Koordynator: dr Miriam Szurman-Zubrzycka
• Jednostka realizująca:
Wydział Nauk Przyrodniczych, Instytut Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska, Zespół Genetyki i Genomiki Funkcjonalnej Roślin
• Skład konsorcjum projektowego:
1. UNIVERSITE PARIS-SACLAY France - Coordinator
2. UNIVERSITAET HAMBURG, Niemcy
3. VIB VZW, Belgia
4. JUSTUS-LIEBIG-UNIVERSITAET GIESSEN, Niemcy
5. USTAV EXPERIMENTALNI BOTANIKY AV CR, Czechy
6. SZEGEDI BIOLOGIAI KUTATOKOZPONT, Węgry
7. UNIVERSITA DEGLI STUDI DI PAVIA, Włochy
8. Labdeers s.r.o., Czechy
Partnerzy stowarzyszeni:
9. ROYAL HOLLOWAY AND BEDFORD NEW COLLEGE, Wielka Brytania
10. SYNGENTA LIMITED, Wielka Brytania
11. SYNGENTA CROP PROTECTION AG, Szwajcaria
12. DANKO HODOWLA ROSLIN Sp. z o.o., Polska
13. Hodowla Roślin Smolice Sp. z o.o. Grupa IHAR, Polska
14. ONTWIKKELINGSMAATSCHAPPIJ HET IDEE, Niderlandy
15. SZEGEDI TUDOMANYEGYETEM, Węgry
16. UNIVERZITA PALACKEHO V OLOMOUCI, Czechy
• Cel projektu:
W kontekście zmian klimatycznych Europa stoi przed nowymi wyzwaniami, które zagrażają bezpieczeństwu żywności. W ostatnich latach zaobserwowano wysoką częstotliwość fal upałów latem – jest to czynnik stresowy szczególnie zagrażający plonom, ponieważ nie można go łagodzić na polu. Podobnie jak wiele innych rodzajów stresu, stres cieplny ma szkodliwy wpływ na wzrost ze względu na redukcję aktywności podziałowej komórek w merystemach. Wzrasta liczba dowodów na to, że ta redukcja wzrostu zależy, przynajmniej częściowo, od aktywacji odpowiedzi roślin na uszkodzenia DNA (DDR – DNA Damage Response). Istnieje zatem pilna potrzeba opracowania innowacyjnych strategii poprawy tolerancji roślin na stres.
Projekt HeatDDR ma na celu odszyfrowanie związków między DDR a odpowiedziami roślin na stres cieplny oraz dostrojenie tych odpowiedzi komórkowych, aby umożliwić przetrwanie roślin bez upośledzania wzrostu. Poprzez połączenie grup o różnorodnym doświadczeniu i prywatnych firm zainteresowanych tym tematem, HeatDDR połączy podejścia wieloskalowe, w tym biochemię, biologię molekularną, biologię komórkową, genetykę, biologię komputerową i fenotypowanie roślin, aby zbadać to zagadnienie i szkolić nowe pokolenie naukowców specjalizujących się w tym nowym obszarze.
W ramach projektu młodzi naukowcy otrzymają praktyczne szkolenie z zaawansowanych technik laboratoryjnych i rozwiną umiejętności, które zapewnią im skuteczną integrację na rynku pracy zarówno w sektorze akademickim, jak i poza nim, oraz stworzą podstawy do budowy europejskiej sieci współpracy w tym obszarze.
UŚ zatrudni jednego młodego naukowca z zagranicy na 3 lata.
• Program:
HORYZONT EUROPA
• Dofinansowanie UE dla UŚ: 290 937,50 EUR
• Czas realizacji projektu: 48 miesięcy
• Koordynator: dr Dariusz Ignatiuk
• Partnerzy w projekcie:
1. Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk, PL - Koordynator
2. Consiglio Nazionale Delle Ricerche, IT Partner
3. Geological Survey of Denmark and Greenland, DK Partner
4. Norce Norwegian Research Centre AS, NO Partner
5. Danmarks Meteorologiske Institut, DK Partner
6. Aalborg Universitet, DK Partner
7. University Of Bristol, UK Partner
8. United Nations Educational Scientific And Cultur, FR Partner
9. Universidad Politecnica De Madrid, ES Partner
10. SIOS Svalbard AS, NO Partner
11. Universitetet I Oslo, NO Partner
12. Fondazione Centro Euro-Mediterraneosui Cambia, IT Partner
13. Alfred-Wegener-Institut Helmholtz-Zentrum für Polar- und Meeresforschung, DE Partner
14. Goeteborgs Universitet, SE Partner
15. Indian Institute of Science Education and Research Bhopa, IN Stowarzyszony
16. Indian Institute Of Technology Bombay, IN Stowarzyszony
17. Indian Institute Of Science, IN Stowarzyszony
• Cel projektu:
Uznając centralną rolę śniegu, lodu i wiecznej zmarzliny w globalnym systemie klimatycznym, projekt LIQUIDICE łączy ekspertów w zakresie obserwacji i modelowania kriosfery, aby: kompleksowo ocenić minione i przyszłe ponad stulecie zmian klimatu o dużym wpływie na pokrywę lodową Grenlandii i miejsca wrażliwe na zmiany klimatu w Alpach, Norwegii, Azji Wysokogórskiej (HMA) i Svalbardzie, w tym obszary wiecznej zmarzliny i ich ekosystemy; opracować nowe, rozszerzone i zharmonizowane dane z satelitarnych obserwacji Ziemi (EO) i stacji naziemnych; wykorzystać te dane do ulepszenia i przetestowania hierarchii modeli pokrywy lodowej i lodowców za pomocą modeli systemu ziemskiego (ESM); poprzez te kroki uzyskać nową wiedzę na temat procesu i ostatecznie, poinformować o strategiach dotyczących zasobów wodnych, energetyki wodnej i społeczno-gospodarczych poprzez jasną i przejrzystą komunikację wyników i niepewności. Mocne strony projektu leżą w nowych, multidyscyplinarnych współpracach między 18 instytucjami badawczymi z ośmiu krajów europejskich (Polska, Włochy, Dania, Niemcy, Hiszpania, Szwecja, Norwegia, Wielka Brytania) i Indii, obejmujących wiedzę specjalistyczną w zakresie obserwacji terenowych, technik satelitarnej EO, rozwoju i stosowania ESM oraz analiz społeczno-ekonomicznych. Kluczowe rezultaty obejmują: nowe katalogi danych wielodekadowych oparte na zasadach FAIR dotyczące wieloregionalnego ekwiwalentu wody w śniegu i 44-letni zapis albedo uzyskany z EO; oceny wpływu rozdzielczości modelu i stopnia sprzężenia na wyniki; udoskonalone przeszłe i przyszłe przepływy słodkiej wody z lodowca, czapy lodowej i pokrywy lodowej Grenlandii do oceanów oraz globalny wzrost poziomu morza z pośrednim ograniczeniem na Antarktydzie; nowe symulacje hydrologiczne dla HMA; nowe ramy dla oceny wpływu zrzutu wody; zintegrowane społeczno-ekonomiczne oceny ryzyka i adaptacji; wszystkie z kompleksowymi wynikami rozpowszechniania i komunikacji. Ostatecznie, dzięki rozwojowi oceny klimatu związanego ze śniegiem i lodem, projekt LIQUIDICE przyczynia się do rozwoju działań UE na rzecz zwiększenia odporności na poważne zmiany klimatu.
Maj 2024
• Program:
NCN - SONATA 19
• Kwota dofinansowania: 1 413 980 PLN
• Koordynator: dr Emre Arkan
• Cel projektu:
Celem projektu jest wykorzystanie najnowocześniejszych osiągnięć inżynierii materiałowej wraz z innowacyjnym projektowaniem urządzeń, celem zredukowania do minimum powyższych problemów technicznych przybliżając nas jednocześnie do skonstruowania wydajnych modułów TENG. Projekt skupia się na udoskonaleniu elektroaktywnych struktur o zmiennych właściwościach elektrochemicznych, potrafiących skutecznie regulować wewnętrzną separację ładunków w materiale.
• Program:
NCN - SONATA 19
• Kwota dofinansowania: 647 874 PLN
• Koordynator: dr Paulina Konca
• Cel projektu:
Celem projektu jest:
1. Ustalenie i porównanie, w jaki sposób sądy wybranych państw dokonują aktualizacji znaczenia przepisów prawa, to jest. dostosowują ich treść do zmieniających się okoliczności. Porównane będą trzy państwa: Polska, Hiszpania i Irlandia.
2. Określenie, jakie są konsekwencje sformułowania dyrektyw aktualizacji o takiej a nie innej treści i w takiej a nie innej formie (w formie przepisów albo w formie ustalonej praktyki orzeczniczej): przede wszystkim, jak dokonywanie sądowej aktualizacji znaczenie wpływa na pozycję pracodawcy i sądów w świetle zasady trójpodziału władz i jaki ma wpływ na realizację zasady pewności prawa.
• Program:
NCN - SONATA 19
• Kwota dofinansowania: 930 428 PLN
• Koordynator: dr Anna Maria Muś
• Cel projektu:
Celem projektu jest zbadanie relacji między grupą dominującą a grupami niedominującymi w Rzeczypospolitej Polskiej. Teoria Państwa nacjonalizującego jest wykorzystywana do wyjaśnienia strategii państwa w odniesieniu do polityki etnicznej. Analizowany jest również proces tworzenia granic etnicznych, który określa sposób definiowania grup narodowych i etnicznych. Następnie badana jest politycyzacja grup etnicznych i żądania wysuwane przez przedstawicieli tych grup jako część procesu negocjacji etnicznych. Na koniec analizowana jest zdolność systemu politycznego do uwzględnienia różnych interesów grup mniejszościowych.
• Program:
NCN - SONATA 19
• Kwota dofinansowania: 1 828 780 PLN
• Kwota dofinansowania dla UŚ: 1 749 480 PLN
• Koordynator: dr Ashley Gumsley
• Cel projektu:
Celem projektu jest znalezienie odpowiedzi na poniższe pytania:
- Jakie było rozłożenie fragmentów skorupy Ziemi wokół Oceanu Japetus (oceanu, który istniał między proto-Ameryką Północną a proto-Europą), zanim powstał Ocean Atlantycki?
- Czy Ziemia doświadczyła w ediakarze zjawiska zmiany położenia północnego i południowego bieguna geograficznego (true polar wander)?
- Czy słabe i zmienne pole magnetyczne w czasie ediakaru było związane z tworzeniem się stałego jądra wewnętrznego Ziemi?
- Jaki był związek pomiędzy powyższymi zjawiskami a późniejszą ewolucją środowiskową i biologiczną planety?
• Program:
NCN - SONATA 19
• Kwota dofinansowania: 200 863 PLN
• Koordynator: dr Karolina Pospiszil-Hofmańska
• Cel projektu:
Celem projektu jest ukazanie rozwoju najnowszej literatury górnośląskiej (1989-2023) i tego, w jaki sposób funkcjonuje ona społecznie, jak oddziałuje na odbiorców i ich otoczenie.
• Program:
NCN - OPUS 26
• Kwota dofinansowania: 1 965 420 PLN
• Kwota dofinansowania dla UŚ: 465 735 PLN
• Koordynator: dr Maciej Rybicki
• Cel projektu:
Celem projektu jest powiązanie analiz geochemicznych węgla i azotu z analizą naturalnej mikroflory w celu lepszego zrozumienia procesów biodegradacji i szczegółowego zbadania jej produktów.
• Program:
NCN - OPUS 26
• Kwota dofinansowania: 340 753 PLN
• Koordynator: prof. dr hab. Paweł Filipiak
• Cel projektu:
Celem projektu jest:
- ustalenie biostratygrafii dewonu dolnego na podstawie rozpoznania poziomów mikroflorystycznych,
- opisanie warunków paleośrodowiskowych na podstawie analizy palinofacjalnej,
- rozpoznanie i opisanie wszystkich składowych materii organicznej,
- próba rozpoznania metodami palinologicznymi globalnego zdarzenia Daleje związanego z wczesnodewońską transgresją.
• Program:
NCN - OPUS 26
• Kwota dofinansowania: 597 074 PLN
• Koordynator: dr hab. Magdalena Opała-Owczarek
• Cel projektu:
Celem projektu jest wykonanie bardzo precyzyjnej rekonstrukcji warunków klimatycznych w Polsce poszerzając zakres analizy o nowe wskaźniki dendrochronologiczne - ilościową analizę anatomii drewna oraz anomalie przyrostowe w postaci "przyrostów niebieskich" i "przyrostów mrozowych".
• Program:
NCN - OPUS 26
• Kwota dofinansowania: 1 999 946 PLN
• Koordynator: prof. dr hab. Marian Paluch
• Cel projektu:
Celem projektu jest stworzenie farmaceutycznych mieszanin eutektycznych, a następnie przekształcenie ich do stanu amorficznego. Przyjrzymy się, jak amorfizacja wpływa na właściwości mieszanin eutektycznych. Główna hipoteza badawcza zakłada, że materiały takie będą charakteryzowały się wysoką stabilnością fizyczną, niską temperaturą ich wytwarzania oraz znacząco poprawioną rozpuszczalnością w wodzie substancji leczniczej. Wierzymy, że „farmaceutyczne szkła eutektyczne” będą wykazywać najlepsze cechy zarówno mieszanin eutektycznych, jak i materiałów amorficznych.
• Program:
NCN - OPUS 26
• Kwota dofinansowania: 1 256 724 PLN
• Koordynator: dr Dawid Surmik
• Cel projektu:
Celem projektu jest próba odpowiedzi na pytanie skąd pochodzi żelazo, które zasiliło krystalizację tlenków, budujących obecnie skamieniałe tkanki miękki, a w szczególności, czy źródłem tego żelaza mogły być porfiryny i białka - zasobne w żelazo biomolekuły, które za życia zwierzęcia stanowiły budulec tkanek jego ciała.
• Program:
NCN - OPUS 26
• Kwota dofinansowania: 791 177 PLN
• Koordynator: prof. dr hab. Mariusz Salamon
• Cel projektu:
Celem projektu jest określenie składu taksonomicznego liliowców obecnych w jurajskich i kredowych osadach zachodnich wybrzeży obu Ameryk (Stany Zjednoczone, Meksyk, Peru, Argentyna, Chile). Z jednej strony pozwoli to stwierdzić, czy zespoły występujące w Pantallasie były spokrewnione z zespołami tetydzkimi czy raczej tworzyły odrębne, nienotowane w Europie i Afryce, populacje, lub co także prawdopodobne, tworzyły, przynajmniej lokalnie, zespoły endemiczne. Wyniki badań odpowiedzią na pytanie, czy zwiększona presja drapieżników związana z mezozoiczną rewolucją morską wywołała migrację liliowców łodygowych do głębokomorskich środowisk na wschodnim krańcu Oceanu Pantalassy w późnym mezozoiku.
• Program:
NCN - OPUS 26
• Kwota dofinansowania: 1 654 167 PLN
• Koordynator: dr Miriam Szurman-Zubrzycka
• Cel projektu:
Celem projektu jest zgłębienie molekularnych mechanizmów odpowiedzi roślin jednoliściennych na stres środowiskowy związany z obecnością fitotoksycznych jonów glinu (aluminium, Al3+) w podłożu. Poznanie tych mechanizmów umożliwi wyprowadzenie nowych odmian roślin tolerancyjnych na ten stres.
• Program:
NCN - OPUS 26
• Kwota dofinansowania: 1 098 038 PLN
• Koordynator: dr hab. Damian Gruszka
• Cel projektu:
Celem projektu jest przeprowadzenie badań genetycznych, biochemicznych i fizjologicznych adaptacji roślin jęczmienia do stresu niedoboru wody występującego podczas fazy rozwoju generatywnego oraz w celu analizy wpływu niedoboru wody na parametry plonu i skład chemiczny ziaren. Zastosowanie półkarłowych mutantów jęczmienia cechujących się zaburzeniami w biosyntezie lub sygnalizacji BR wraz z genotypami referencyjnymi umożliwi określenie roli BR w regulacji tych procesów.
• Program:
NCN - OPUS 26
• Kwota dofinansowania: 1 852 143 PLN
• Koordynator: dr Mauro Arturo Rivera León
• Cel projektu:
Celem projektu jest udowodnienie, że niektóre kraje wpadają w fenomen nazywany przez nas "konstytucyjnym Zugzwangiem", tj. dynamiką częstych zmian, która wywołuje negatywne skutki systemowe. Jego celem jest ich zidentyfikowanie, zmierzenie i określenie ilościowe. Za pomocą analizy porównawczej prawa, Projekt Zugzwang dokona wstępnej selekcji krajów, w których prawdopodobnie doszło do konstytucyjnego Zugzwangu. Tym samym zostanie stworzony krajowy zbiór danych historycznych o zmianach, tak aby epizody przyspieszenia zmian można było zidentyfikować za pomocą zestawu odpowiednich wskaźników, np. skumulowanego rocznego wskaźnika wzrostu lub techniki analizy szeregów czasowych.
• Program:
NCN - OPUS 26
• Kwota dofinansowania: 586 752,00 PLN
• Koordynator: dr hab. Arkadiusz Rojczyk
• Cel projektu:
Celem projektu jest zbadanie, jak zmiany w tempie mówienia wpływają na realizację kontrastów fonemicznych w języku ojczystym i języku obcym. Poddamy badaniu artykulację wybranych kontrastów w języku polskim, angielskim i japońskim w różnych tempach mówienia, od tempa wolnego do tempa bardzo szybkiego. Języki polski, angielski i japoński mają interesujące różnice
typologiczne w sposobie, w jaki realizują kontrasty fonemiczne. Różnice te są na poziomie cech iloczasowych i spektralnych i zakładamy, że będą wymagały odmiennych strategii dopasowania do zmieniającego się tempa mowy. Następnie poddamy badaniu wymowę języka angielskiego jako języka obcego przez Polaków i Japończyków. Zebrane dane akustyczne oraz dane z badań percepcji
pozwolą nam określić, jak zmiana tempa mówienia wpływa na realizację kontrastów fonemicznych w języku obcym i w jakim stopniu realizacja ta różni się tego, co obserwujemy w języku ojczystym. Na koniec poddamy badaniu Polaków uczących się języka japońskiego jako języka trzeciego, by zobaczyć, jak zmiana tempa mowy wpływa na realizację kontrastów dźwiękowych w kolejnym
języku i jak bardzo realizacja w języku trzecim jest odmienna od tej w języku drugim.
• Program:
FESL.01.00-Fundusze Europejskie na inteligentny rozwój
FESL.01.03-Ekosystem RIS
• Wartość projektu: 8 363 471,48 PLN
• Kwota dofinansowania dla UŚ: 996 175,00 PLN
• Koordynator: mgr Jacek Nowak
• Okres realizacji projektu: 01.11.2023 - 31.10.2025 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest wsparcie i usprawnienie zarządzania rozwojem regionu w zakresie regionalnego potencjału innowacyjnego oraz naukowo-technologicznego. Cel ten będzie realizowany poprzez rozszerzenie działalności Regionalnego Obserwatorium Innowacji, które pełnić będzie rolę Lidera Sieci Regionalnych Obserwatoriów Specjalistycznych (SO RIS).
• Program:
INTERREG Polska-Słowacja 2021-2027 Priorytet 1 - Przyjazne naturze i bezpieczne Pogranicze
• Wartość projektu: 656 214,83 EUR
• Kwota dofinansowania: 524 970,41 EUR
• Koordynator: prof. dr hab. Ireneusz Malik
• Okres realizacji projektu: 01.04.2024 - 31.03.2026 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest upowszechnienie, testowanie i wdrażanie w obszarze wsparcia nowoczesnych metod zapobiegania i przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych w dobie zmian klimatycznych. Realizacja projektu ma na celu ograniczyć straty materialne oraz liczbę osób dotkniętych klęskami żywiołowymi. Na obszarze wsparcia przeprowadzone zostaną 62 testy (31 na Słowacji i 31 w Polsce) z zastosowaniem nowoczesnych metod zapobiegania skutkom osuwisk, powodzi i katastrofalnego zanieczyszczenia powietrza i wody.
Kwiecień 2024
• Program:
Horyzont Europa MSCA Doctoral Networks 2023
• Łączna kwota dofinansowania projektu: 2 125 047,60 EUR
• Kwota dofinansowania dla UŚ: 226 512 EUR
• Koordynator: dr Miriam Szurman-Zubrzycka
• Okres realizacji projektu: 01.09.2024 - 31.08.2028 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest odszyfrowanie związków między DDR a odpowiedziami roślin na stres cieplny oraz dostrojenie tych odpowiedzi komórkowych, aby umożliwić przetrwanie roślin bez upośledzenia wzrostu. Poprzez połączenie grup o różnorodnym doświadczeniu i prywatnych firm zainteresowanych tym tematem, HeatDDR połączy podejścia wieloskalowe, w tym biochemię, biologię molekularną, biologię komórkową, genetykę, biologię komputerową i fenotypowanie roślin, aby zbadać to zagadnienie i szkolić nowe pokolenie naukowców specjalizujących się w tym nowym obszarze.
W ramach projektu młodzi naukowcy otrzymają praktyczne szkolenie z zaawansowanych technik laboratoryjnych i rozwiną umiejętności, które zapewnią im skuteczną integrację na rynku pracy zarówno w sektorze akademickim, jak i poza nim, oraz stworzą podstawy do budowy europejskiej sieci współpracy w tym obszarze.
• Program:
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027
Priorytet: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację
Działanie: FESL.10.25-Rozwój kształcenia wyższego zgodnie z potrzebami zielonej gospodarki
• Łączna kwota dofinansowania projektu: 1 679 112 PLN
• Koordynator: dr Katarzyna Kowalska-Szojda, prof. UŚ
• Okres realizacji projektu: 01.03.2024 - 30.06.2026 r.
• Cel projektu:
Celem projektu jest wsparcie osób studiujących w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, kadry Uczelni oraz osób uczących się w szkołach ponadpodstawowych regionu, poprzez dostosowanie kształcenia do potrzeb związanych z zieloną i cyfrową transformacją w obszarze chemii.
W projekcie weźmie udział 358 osób, w tym 20 pracowników i pracowniczek naukowo-dydaktycznych Uczelni, 20 studentów i studentek oraz 318 uczniów i uczennic.
Działania będą realizowane na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, Chorzów) i będą obejmowały:
- kursy i szkolenia dla kadry Uczelni prowadzącej zajęcia na kierunkach związanych z naukami chemicznymi, celem podniesienia kompetencji związanych z zieloną i cyfrową transformacją,
- staże dla studentów i studentek studiujących na kierunkach związanych z zieloną i cyfrową gospodarką, np. chemia i informatyka,
- warsztaty dla uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych z zakresu STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics),
- kursy przygotowawcze do egzaminów maturalnych z zakresu nauk ścisłych i przyrodniczych,
- doposażenie laboratoriów.
Marzec 2024
• Program:
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji)
Priorytet: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację
Działanie: FESL.10.25-Rozwój kształcenia wyższego zgodnie z potrzebami zielonej gospodarki
• Wartość projektu: 2 792 044,75 PLN
• Koordynator: dr Katarzyna Kowalska-Szojda, prof. UŚ
• Okres realizacji projektu: 01.01.2024 - 30.06.2026 r.
• Cel projektu:
wsparcie uczniów i uczennic szkół ponadpodstawowych przez Uniwersytet Śląski w Katowicach poprzez realizację warsztatów praktycznych z zakresu STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) tj. sztucznej inteligencji (SI), informatyki kwantowej, matematyki, chemii podnoszących kompetencje oraz podniesienie atrakcyjności UŚ w zakresie zielonej i cyfrowej gospodarki poprzez doposażenie laboratoriów UŚ i realizację staży przez studentów i studentki kształcących się na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych.
W projekcie weźmie udział 445 osób, w tym 430 uczniów i uczennic 7 szkół ponadpodstawowych i 15 studentów i studentek Uczelni.
Działania będą realizowane na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych (Katowice, Sosnowiec, Chorzów) i będą obejmowały:
- zajęcia praktyczne (warsztaty) z zakresu zielonej chemii oraz AI i Informatyki kwantowej
- kursy przygotowawcze do egzaminu maturalnego z chemii,
- wsparcie uczestników, finalistów i laureatów konkursów przedmiotowych oraz olimpiad z zakresu nauk chemicznych,
- doposażenie laboratoriów,
- realizację staży dla studentów na kierunkach związanych z zieloną i cyfrową gospodarką (np. chemia, informatyka) w siedzibach firm.
• Program:
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji)
Priorytet: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację
Działanie: FESL.10.25-Rozwój kształcenia wyższego zgodnie z potrzebami zielonej gospodarki
• Wartość projektu: 16 761 209,74 PLN
• Dofinansowanie ze środków europejskich: 15 085 088,76 PLN
• Budżet krajowy: 1 676 120,98 PLN
• Koordynator: prof. dr hab. Michał Baczyński
• Okres realizacji projektu: 01.01.2024 - 30.06.2026 r.
• Cel projektu:
wzmocnienie potencjału Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na rzecz efektywnego wsparcia sprawiedliwej transformacji oraz przyszłych kadr regionu, co zostanie osiągnięte dzięki wdrożeniu działań wpływających na rozwój instytucjonalny uczelni oraz poprzez udzielenie wsparcia indywidualnego osobom stanowiącym społeczność akademicką. Rozwój instytucjonalny obejmował będzie wzmocnienie potencjału kadrowego oraz infrastrukturalnego Biura Karier, Szkół Doktorskich oraz Wydziałów UŚ powiązanych z procesem zmian-z kierunkami zielonej i cyfrowej gospodarki. Wsparcie indywidualne udzielane będzie studentom/-tkom, nauczycielom/-lkom akademickim, doktorantom/-tkom oraz przedstawicielom/-lkom otoczenia społeczno-gospodarczego. Dzięki projektowi uczelnia będzie miała możliwość kreowania i rozwoju nowych kierunków przemysłu jak np. sztuczna inteligencja, VR, cyberbezpieczeństwo, zielona chemia i energetyka, biotechnologia i ochrona środowiska.
• Program:
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji)
Priorytet: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację
Działanie: FESL.10.13-Infrastruktura szkolnictwa wyższego na potrzeby transformacji
• Całkowita wartość projektu: 251 243 634,16 PLN
• Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej dla UŚ: 189 935 954,10 PLN
• Koordynator: prof. dr hab. Robert Musioł
• Okres realizacji projektu: 17.03.2023 - 31.12.2027 r.
• Cel projektu:
Podniesienie jakości i warunków kształcenia (na kierunkach praktycznych i zawodowych) na poziomie wyższym kadr przyszłości transformującego się regionu poprzez utworzenie Śląskiego Interdyscyplinarnego Centrum Chemii w Katowicach.
W ramach projektu zaplanowano wydatki na wybudowanie 7 kondygnacyjnego budynku Śląskiego Interdyscyplinarnego Centrum Chemii oraz zakup wyposażenia niezbędnego do funkcjonowania obiektu jako jednostki edukacyjnej. Elementy oraz rozwiązania zastosowane w obiekcie będą zgodne z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu oraz Gospodarką Obiegu Zamkniętego.
Stworzenie Śląskiego Interdyscyplinarnego Centrum Chemii pozwoli na elastyczne dostosowanie programów studiów prowadzonych na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach do potrzeb regionalnego i krajowego rynku pracy oraz oczekiwań szeroko rozumianego otoczenia społeczno-gospodarczego uczelni. Nowoczesna i funkcjonalna infrastruktura badawczo-dydaktyczna zaoferuje do realizacji w jej przestrzeniach nowych jakościowo pakietów edukacyjnych wzbogaconych w stosunku do dotychczasowej oferty o nowe specjalności/specjalizacje oraz model kształcenia mające charakter dualny.
• Program:
Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji)
Priorytet: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację
Działanie: FESL.10.25-Rozwój kształcenia wyższego zgodnie z potrzebami zielonej gospodarki
• Wartość projektu: 3 440 110,00 PLN
• Koordynator: dr hab. Iwona Jelonek, prof. UŚ
• Okres realizacji projektu: 01.01.2024 - 30.06.2026 r.
• Cel projektu:
Podniesienie kompetencji uczennic i uczniów (UK/UM) szkół ponadpodstawowych, a tym samym zwiększenie ich konkurencyjności na rynku pracy w perspektywie zielonej transformacji, poprzez realizację kompleksowych działań w okresie 01.01.2024 - 30.06.2026 r. Realizacja zaplanowanych działań przyczyni się do realizacji głównego celu FST tj. łagodzenia skutków społecznych, gospodarczych i środowiskowych przejścia na gospodarkę neutralną dla klimatu.
W projekcie weźmie udział 1160 UK/UM z 11 szkół średnich w Katowicach, Knurowie, Mysłowicach, Rudzie Śląskiej, Rybniku, Sosnowcu, Wodzisławiu Śląskim i Zabrzu.
Działania będą obejmowały:
- kurs stacjonarny realizowany przez pracowników UŚ,
- zajęcia terenowe z dydaktykami UŚ,
- doradztwo zawodowe i sesje role model z ekspertkami,
- tutoring dla uczestników konkursów,
- warsztaty edukacyjne,
- utworzenie bazy wiedzy.
Akcje programu ERASMUS+ co roku cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród pracowników Uniwersytetu Śląskiego. W ramach naborów prowadzonych w lutym i marcu 2024 r. pracownicy uczelni złożyli ostatecznie aż 22 wnioski, w tym:
• 2 wnioski w ramach w akcji Erasmus MUNDUS, wspierającej przygotowanie lub realizację studiów kończących się podwójnym bądź wspólnym międzynarodowym dyplomem. Wniosek realizację studiów złożono z Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji pt. „Digital Creativity Art&Science European Master Program” oraz na przygotowanie programu studiów z Wydziału Nauk Przyrodniczych pt. „Ecology and Sustainability of Global Changes”.
• 3 projekty partnerskie w akcji Budowanie potencjału w szkolnictwie wyższym;
• 17 projektów w akcji Szkolnictwo Wyższe – Partnerstwa Współpracy, w tym 5 projektów liderskich i 12 projektów partnerskich.
Luty 2024
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji otrzymał dofinansowanie na projekt "Sztuka ponad granicami - MOSTY"
• Program:
Forum Polsko-Czeskie na rzecz zbliżenia społeczeństw, pogłębionej współpracy i dobrego sąsiedztwa 2024
• Wartość projektu:
55 000,00 PLN
• Okres realizacji projektu:
15.02.2024 - 15.12.2024
• Koordynator:
prof. dr hab. Małgorzata Łuszczak
• Cel projektu:
Projekt ma na celu rozwijanie współpracy artystów sztuk audiowizualnych polskich i czeskich oraz popularyzację w społeczeństwie sztuki współczesnej. Zakłada pobudzanie i rozwijanie polsko-czeskiej współpracy w obszarze kultury ze szczególnym uwzględnieniem kultury cyfrowej, popularyzację sztuk audiowizualnych, twórczości współczesnych artystów polskich i czeskich, ukazywanie elementów wspólnych i różnic, wymianę doświadczeń i poznawanie postaw twórczych, budowanie wspólnoty twórczej środowiska artystycznego o wspólnych korzeniach oraz popularyzację podejmowanych działań artystycznych w społeczeństwie.
• Program:
Letnie kursy NAWA
• Wartość projektu:
1 284 690,00 PLN
• Okres realizacji projektu:
17.01.2024 - 15.10.2024
• Koordynator:
prof. Jolanta Tambor
• Jednostka realizująca Projekt:
Szkoła Języka i Kultury Polskiej
• Cel projektu:
Przeprowadzenie Letnich Kursów NAWA w ramach otrzymanej Akredytacji.
• Program:
Forum Polsko-Czeskie
• Wartość projektu:
70 000,00 PLN
• Okres realizacji projektu:
15.02.2024 - 15.12.2024
• Koordynator:
prof. dr hab. Małgorzata Łuszczak
• Program:
NPRH - Dziedzictwo Narodowe
• Wartość projektu:
132 454,70 PLN
• Koordynator:
dr hab. Dariusz Bęben
• Program:
NPRH - Dziedzictwo Narodowe
• Wartość projektu:
1 328 927,84 PLN
• Koordynator:
dr Maciej Stanek
• Program:
NPRH - Dziedzictwo narodowe
• Wartość projektu:
771 667,45 PLN
• Koordynator:
dr hab. Renata Dampc-Jarosz, prof. UŚ
• Program:
NPRH - Dziedzictwo Narodowe
• Wartość projektu:
674 625,78 PLN
• Koordynator:
dr hab. Jolanta Gwioździk
• Program:
NCN - MAESTRO 15
• Wartość projektu:
3 456 869,00 PLN
• Koordynator:
prof. dr hab. Janusz Ludwik Gluza
• Cel projektu:
obliczenie oraz symulacja przy pomocy generatorów Monte Carlo efektów perturbacyjnych wyższych rzędów w ramach Modelu Standardowego fizyki cząstek w obecnych oraz przyszłych akceleratorach wysokich energii.
• Program:
NCN - SONATA BIS 13
• Wartość projektu:
4 487 038 PLN
• Koordynator:
dr hab. Marek Marze, prof. UŚ
Styczeń 2024
• Program:
ERASMUS+
• Wartość projektu:
250 000,00 EUR
• Dofinansowanie dla UŚ:
42 046,65 EUR
• Koordynator:
mgr Jacek Nowak
• Okres realizacji projektu:
01.03.2024 - 28.02.2026 r.
• Cel projektu:
szkolenie i wzmacnianie pozycji studentów i absolwentów uniwersytetów specjalizujących się w medycynie, naukach przyrodniczych, inżynierii, biznesie i studiach ICT z umiejętnościami przedsiębiorczymi, cyfrowymi i ekologicznymi oraz promowanie integracji edukacji w zakresie przedsiębiorczości z medycyną, naukami przyrodniczymi, i ICT, wspierając kulturę innowacji w opiece zdrowotnej dla korzyści społecznych.
• Program:
Svalbard Integrated Arctic Earth Observing System (SIOS)
• Wartość projektu:
1 000 000,00 NOK
• Dofinansowanie dla UŚ:
290 000,00 NOK
• Koordynator:
dr Dariusz Ignatiuk
• Okres realizacji projektu:
01.04.2023 - 31.08.2024 r.
• Cel projektu:
zbudowanie długoterminowego monitoringu georadarowego i teledetekcyjnego w oparciu o już istniejącą infrastrukturę opracowaną przez SIOS, jaką jak InfraNOR, SnowPilot i CRIOS, które są częścią Svalbard.
• Program:
NAWA Wspólne projekty badawcze pomiędzy Polską a Francją PHC Polonium
• Wartość projektu:
18 400,00 PLN
• Koordynator:
dr hab. Paulina Twardoch
• Okres realizacji projektu:
02.01.2024 - 31.12.2025 r.
• Cel projektu:
wsparcie mobilności naukowców realizujących projekty badawcze
• Program:
NAWA Wspólne projekty badawcze pomiędzy Polską a Republiką Austrii
• Wartość projektu:
17 400,00 PLN
• Koordynator:
dr Rafał Juroszek
• Okres realizacji projektu:
02.01.2024 - 31.12.2025 r.
• Cel projektu:
wsparcie mobilności naukowców realizujących projekty badawcze