Sukcesy Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Informacje o złożonych wnioskach projektowych i wygranych konkursach przez Uniwersytet Śląski w Katowicach
Maj 2025
• Program:
FENG 2021-2027
• Wartość projektu: 3 000 000,00 PLN
• Dofinansowanie dla UŚ: 620 500,00 PLN
• Rola UŚ w projekcie : Partner
• Okres realizacji projektu: 01.01.2025 - 31.12.2029 r.
• Koordynatorka projektu: dr hab. Mariola Jabłońska, prof. UŚ
• Jednostka realizująca: Wydział Nauk Przyrodniczych
• Program:
ERASMUS+ - Małe Partnerstwa w Edukacji Szkolnej (KA210-SCH) 2024
• Wartość projektu: 60 000 EUR.
• Dofinansowanie dla UŚ: 11 200 EUR.
• Rola UŚ w projekcie : Partner
• Okres realizacji projektu: 01.05.2025 - 31.10.2026 r.
• Koordynator projektu: dr Jerzy Jarosz, prof. UŚ
• Jednostka realizująca: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
• Cel projektu:
Celem projektu jest promowanie postaw proekologicznych oraz rozpowszechnianie wiedzy o narzędziach i koncepcjach wspierania edukacji szkolnej takich jak STEAM czy Open Schooling, a także przez zorganizowanie związanych z promowaniem ekologii czterech różnych aktywności w każdej z siedzib instytucji partnerskich. Grupą docelową są uczniowie szkolni, studenci, nauczyciele.
• Program:
FESL.01.00-Fundusze Europejskie na inteligentny rozwój
• Wartość projektu: 3 353 192,96 PLN.
• Dofinansowanie dla UŚ: 1 198 296,00 PLN.
• Okres realizacji projektu: 01.01.2025 - 31.12.2026 r.
• Koordynator projektu: prof. dr hab. Armand Cholewka
• Jednostka realizująca: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
• Cel projektu:
Celem projektu jest osiągnięcie efektywnych wyników prowadzonych prac badawczo-rozwojowych, prowadzonych począwszy od III aż do VIII poziomu gotowości technologicznej.
• Finansowanie:
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach
• Wartość projektu: 113 340,00 PLN.
• Dofinansowanie ze środków WFOŚiGW w Katowicach: 90 300,00 PLN.
• Okres realizacji projektu: 20.05.2025 - 31.12.2025 r.
• Koordynatorka projektu: dr Magdalena Ochwat
• Jednostka realizująca: Wydział Humanistyczny, Wydział Nauk Przyrodniczych
• Cel projektu:
Celem działań Akademii Edukacji Klimatyczno-Środowiskowej dla Nauczycieli (AEKŚN) jest przygotowanie grupy nauczycieli ze szkół podstawowych wyłonionych w ramach rekrutacji, do pilotażowego programu dotyczącego wdrożenia edukacji klimatyczno-środowiskowej. Działania obejmują aktywności zmierzające do wyposażenia nauczycieli w wiedzę i umiejętności przydatne w edukacji mierzącej się z kryzysem klimatycznym i zanikiem bioróżnorodności.
• Program:
Arctic Field Grant przyznany przez Norweską Radę ds. Badań Naukowych
• Dofinansowanie dla UŚ: 97 000,00 NOK.
• Planowany okres realizacji projektu: 01.07.2025 - 28.02.2026 r.
• Rola UŚ w projekcie: partner
• Lider projektu: Uniwersytet w Oslo (Norwegia)
• Koordynator projektu: doktorant Dominik Cyran
• Jednostka realizująca: Międzynarodowa Międzyśrodowiskowa Szkoła Środowiskowa
• Cel projektu:
Projekt opiera się na dotychczasowych badaniach lodowców na Svalbardzie, wprowadzając jednocześnie nowatorską metodologię badania wcześniej niedostatecznie zbadanych cech terenu. Wszystkie dane zostaną udostępnione bezpłatnie w ustanowionych repozytoriach zgodnie z zasadami FAIR, co przyczyni się do rozwoju szerokiej społeczności naukowej. Wyniki badań pomogą poprawić parametryzację właściwości powierzchni lodowców w modelach.
Podczas trzytygodniowej kampanii terenowej w sierpniu i wrześniu 2025 r. zostanie wykorzystany dron DJI Matrice wyposażony w pirometry i kamerę, umożliwiający jednoczesny pomiar promieniowania i obrazowanie powierzchni. Stacje weryfikacyjne na ziemi będą dostarczać ciągłe dane referencyjne. Termin kampanii zbiega się z szczytem sezonu ablacyjnego, co zapewnia optymalne warunki do obserwacji zmian albedo.
Oprócz celów naukowych projekt kładzie nacisk na ochronę środowiska poprzez staranne planowanie i metodologię minimalnego oddziaływania. Badania zostaną udokumentowane w celu upowszechnienia wiedzy naukowej, przyczyniając się do lepszego zrozumienia dynamiki lodowców i wpływu zmian klimatu w Arktyce.
• Program:
Minerva Found
• Dofinansowanie dla UŚ: 1 500,00 EUR.
• Planowany okres realizacji projektu: 01.01.2025 - 30.06.2026 r.
• Rola UŚ w projekcie: partner
• Lider projektu: Uniwersytet w Haifie
• Koordynator projektu: dr Dominika Iwan-Sojka
• Jednostka realizująca: Wydział Prawa i Administracji
• Cel projektu:
W ramach projektu prowadzone są badania nad prawnymi uwarunkowaniami specjalnych potrzeb starszych kobiet w konfliktach zbrojnych.
Ta grupa szczególnie wrażliwa musi mierzyć się z ograniczeniem dostępu do niezbędnych zasobów żywnościowych, sanitarnych czy socjalnych dystrybuowanych w konfliktach zbrojnych za pomocą narzędzi cyfrowych. Zachowania stron współczesnych konfliktów zbrojnych wymierzone w cyberbezpieczeństwo czy rozpowszechnianie dezinformacji stanowią dodatkowo poważne wyzwanie dla prawa do prywatności i bezpieczeństwa osobistego starszych kobiet.
Projekt ma zatem na celu zbadanie, czy obowiązujące rozwiązania prawa międzynarodowego, praw człowieka oraz międzynarodowego prawa humanitarnego zawierają gwarancje zapewniające ochronę starszych kobiet przed takimi wyzwaniami.
Kwiecień 2025
• Program:
Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
• Łączne dofinansowanie dla UŚ: 76 451 739,44 PLN.
• Planowany okres realizacji projektu: do 31.03.2028 r.
• Koordynatorzy projektów: dr hab. Edyta Widawska, prof. UŚ; prof. dr hab. Zenon Gajdzica; dr Magdalena Bełza-Gajdzica; dr Sabina Pawlik
• Jednostka realizująca: Wydział Nauk Społecznych
• Cel projektów:
Wdrożenie zmian organizacyjnych w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, umożliwiających wdrożenie podejścia opartego na modelu biopsychospołecznym, zwiększenie efektywności współpracy poradni z działającymi na terenie powiatu podmiotami z wykorzystaniem Modelu Wsparcia Międzysektorowego, uzupełnienie zasobów w zakresie wyposażenia poradni, niezbędnych do wdrożenia zmian organizacyjnych.
• Program:
FESL 2021-2027
• Dofinansowanie dla UŚ: 21 808 673,17 PLN.
• Planowany okres realizacji projektu: 19.02.2024 - 30.06.2027 r.
• Jednostka realizująca: Dział Inwestycji i Infrastruktury Budowlanej
• Cel projektu:
dostosowanie infrastruktury kampusu Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie do aktualnych potrzeb rynku pracy, wyzwań w zakresie transformacji cyfrowej i transformacji w kierunku zielonej gospodarki oraz inteligentnych specjalizacji regionu.
Założenie to zostanie zrealizowane poprzez inwestycję ukierunkowaną na przebudowę i remont pomieszczeń wraz z zapewnieniem wyposażenia budynku auli przy ul. Paderewskiego w Cieszynie.
• Cel zostanie osiągnięty poprzez:
- uruchomienie, w nowo wyremontowanym budynku, SPIN-ART - Centrum Edukacji Artystycznej i Kulturalnej UŚ.
A także poprzez wdrożenie rozwiązań systemowych:
- INFRASTRUKTURALNYCH I INSTYTUCJONALNYCH - w tym:
* Wydatki na dostępność m.in. Oznakowane stanowisk postojowych dla samochodów osób z niepełnosprawnościami, wyprofilowany chodnik o spadku ok. 4,5% umożliwiający dostęp do wejścia głównego bez pokonywania stopni, wejście do budynku oznaczone pasem ostrzegawczym szerokości 50cm, drzwi wejściowe wyposażone w przycisk otwierający, identyfikacja wizualna oznaczenia, piktogramy, banery itp., pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących, miejsca do odpoczynku dla osób poruszających się̨ na wózku, winda, platformy przyschodowe;
* Wyposażenie: oprogramowanie, wyposażenie do edycji obrazu i dźwięku oraz sprzęt do projekcji i prezentacji typu ekrany LCD/ścianka wideo/ekran mgłowy, infokioski/tablice informacyjne/totemy informacyjne/foyer, meble;
* Wydatki związane z EZŁ i GOZ - termomodernizacji budynku Auli oraz zastosowaniu systemu BMS.
- KOMPETENCYJNYCH
stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa o wysokich kwalifikacjach zawodowych poszukiwanych na rynku pracy.
- ŚWIADOMOŚCIOWYCH
związanych ze zwiększeniem poziomu świadomości całej społeczności akademickiej (w tym studentów/studentek, doktorantów/doktorantek).
• Program:
Europejski Instytut Innowacji i Technologii (European Institute of Innovation & Technology - EIT) w ramach programu organizowanego przez Wspólnotę Wiedzy i Innowacji EIT Raw Materials.
• Dofinansowanie dla UŚ: 180 367,00 EUR
• Planowany okres realizacji projektu: 01.04.2025 - 30.04.2027 r.
• Jednostka realizująca: Biuro Współpracy z Gospodarką
• Koordynator Projektu: mgr Jacek Nowak
• Cel projektu:
Projekt ma na celu integrację inicjatyw przedsiębiorczości i innowacji w różnych instytucjach szkolnictwa wyższego i będzie miał znaczący wpływ na studentów oraz pracowników naukowych oraz administracyjnych. Projekt wzmocni współpracę poprzez wspólne wydarzenia i ukierunkowane sesje szkoleniowe. Kompleksowa strategia tego projektu kładzie nacisk na integrację, ustrukturyzowane uczenie się i aktywne uczestnictwo różnych instytucji szkolnictwa wyższego. Poprzez wspieranie wydarzeń międzyinstytucjonalnych, inicjatyw skoncentrowanych na płci i ukierunkowanych programów szkoleniowych, realizacja projektu znacznie podniesienie potencjał przedsiębiorczości i innowacyjności instytucji szkolnictwa wyższego i zapewni, że efekt ten będzie zrównoważony i długotrwały, wykraczający poza ramy czasowe projektu.
Marzec 2025
• Program: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
• Priorytet: FERS.01 Umiejętności
• Działanie: FERS.01.04 Rozwój systemu edukacji
• Lider: Uniwersytet w Białymstoku
• Wartość projektu: 1 718 987,76 PLN
• Wartość dofinansowania dla UŚ: 737 774,70 PLN
• Okres realizacji projektu: 01.03.2025 - 30.09.2027 r.
• Jednostka realizująca projekt: Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
• Cel projektu:
Celem projektu jest wsparcie środowisk uczelni wyższych w prowadzeniu kształcenia zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego, nauczyciela logopedy i nauczyciela prowadzącego wczesne wspomaganie rozwoju.
W ramach projektu uczestnicy z jednej strony będą mogli spojrzeć na kształcenie w sposób całościowy - z punktu widzenia wymogów związanych ze standardem kształcenia. Z drugiej strony lepiej zrozumieją własną rolę w tym procesie. Zaplanowany cykl szkoleń będzie płaszczyzną do dzielenia się dobrymi praktykami, wzajemnej inspiracji, wymiany wiedzy i współpracy.
• Projekt realizowany jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
• Program: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
• Działanie: 01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym
• Dofinansowanie dla UŚ: 69 000,00 PLN
• Planowany okres realizacji projektu: 01.01.2025 - 31.12.2025
• Jednostka realizująca: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
• Cel projektu:
Celem projektu jest zaprezentowanie wyników badań naukowych na międzynarodowej konferencji naukowej (European Congress and Exhibition on Advanced Materials and Processes (EUROMAT), Grenada) dotyczących zaprojektowania i otrzymania nowoczesnych materiałów na bazie fenotiazyny, które mogą znaleźć zastosowanie jako warstwy aktywne w ogniwach słonecznych uczulanych barwnikiem (dye-sensitized solar cell, DSSC).
• Program:
NAWA - Międzynarodowe Wydarzenie Naukowe na Wystawie Światowej Expo 2025 w Osace
• Wartość projektu: 311 101,92 PLN
• Okres realizacji projektu: 01.03.2025 - 31.10.2025 r.
• Jednostka realizująca: Biuro Rozwoju Współpracy Międzynarodowej
• Koordynator Projektu: dr Emilia Rekosz-Cebula
Luty 2025
• Program:
NCN - SONATA BIS 14
• Wartość projektu: 1 625 650,00 PLN
• Jednostka realizująca: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych - Instytut Fizyki im. Augusta Chełkowskiego
• Koordynator Projektu: dr hab. Jakub Spiechowicz, prof. UŚ
• Cel projektu:
Fascynująca sprawność motorów molekularnych jest źródłem inspiracji głównego celu naukowego projektu, którym jest zastosowanie najnowszych narzędzi nierównowagowej termodynamiki i fizyki statystycznej celem odkrycia powiązania pomiędzy termodynamiką motorów molekularnych, a anomaliami dyfuzji występującymi w komórkach takimi jak anomalna dyfuzja czy Brownowska lecz nie-Gaussowska dyfuzja. W projekcie chcemy spróbować odpowiedzieć na zasadnicze pytanie, które stanowi jedną z najważniejszych zagadek współczesnej
fizyki statystycznej: jakie są termodynamiczne konsekwencje anomalii dyfuzji? Czy ich występowanie może być korzystne dla funkcjonowania komórki biologicznej?
• Program:
NCN - SONATA BIS 14
• Wartość projektu: 2 666 378,00 PLN
• Jednostka realizująca: Wydział Nauk Społecznych - Instytut Psychologii
• Koordynator Projektu: dr Mariola Paruzel-Czachura
• Cel projektu:
Projekt ma na celu zrozumienie, w jaki sposób i dlaczego alkohol zmienia ludzi. Badania te są niezbędne do zrozumienia, na przykład, dlaczego niektórzy ludzie stają się agresywni po wypiciu alkoholu, podczas gdy inni nie. Wyniki tych badań mogą pomóc w opracowaniu polityki zdrowia publicznego i interwencji mających na celu zmniejszenie szkód związanych z alkoholem.
Styczeń 2025
• Program:
Erasmus Mundus Joint Masters
• Wartość projektu: 3 777 600,00 EUR
• Dofinansowanie dla UŚ: 361 000,00 EUR
• Okres realizacji projektu: 01.10.2024 - 30.09.2030 r.
• Jednostka realizująca: Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
• Koordynator Projektu: dr hab. Adrian Robak, prof. UŚ
• Cel projektu:
Wprowadzenie programu studiów magisterskich Digital Creativity Art&Science, który odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na interdyscyplinarną wiedzę specjalistyczną w zakresie tworzenia treści audiowizualnych. Ta innowacyjna inicjatywa bada przyszłe narracje w sztuce interaktywnej, filmach, grach i rozszerzonej rzeczywistości, przewidując różnorodne zastosowania w sztuce, rozrywce, biznesie, edukacji, turystyce, kwestiach społecznych, komunikacji i narzędziach terapii medycznej.
• Założenia projektu:
Program studiów obejmie 2 lata oraz 120 punktów ECTS. Realizowany będzie przez instytucje: Uniwersytet Jean Monneta (Francja) - Lider, Katolicki Uniwersytet Portugalski w Porto (Portugalia), Uniwersytet Śląski (Polska) oraz wybraną lokalizcję na ostatni semestr. Program nauczania obejmuje standardowe kursy podstawowe i obowiązkową mobilność i jest prowadzony w języku angielskim w celu ujednolicenia doświadczenia edukacyjnego.
Innowacyjne elementy nauczania kładą nacisk na współpracę studentów, tworząc interdyscyplinarne zespoły do prac audiowizualnych.
• Strona www projektu:
https://master-digicrea.univ-st-etienne.fr/en/index.html
• Projekt realizowany jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
• Program:
Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
• Działanie:
01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym
• Dofinansowanie dla UŚ: 74 000,00 PLN
• Planowany okres realizacji projektu: 01.10.2024 - 31.10.2025 r.
• Jednostka realizująca: Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
• Cel projektu:
Opracowanie nowych fluoroforów opartych na strukturze 4(3H)-chinazolonu, które mają potencjalne zastosowanie jako sondy komórkowe. Projekt zakłada syntezę i charakterystykę nowych związków chemicznych, które mogą wykazywać wysoką wydajność fluorescencyjną oraz selektywność w wiązaniu z określonymi strukturami komórkowymi.
• Projekt realizowany jest przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
• Program:
Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027
• Działanie:
01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym
• Dofinansowanie dla UŚ: 27 810,00 PLN
• Planowany okres realizacji projektu: 01.10.2024 - 31.12.2025 r.
• Jednostka realizująca: Wydział Humanistyczny
• Cel projektu:
Stworzenie, przetestowanie oraz przeprowadzenie badania pilotażowego Skali Rodzicielstwa Wobec Psów (z ang. Polish Pet Parenting Scale), która pozwoliłaby na dokładniejszy opis i lepsze zrozumienie badanego zjawiska.
• Program:
NCN - Weave-UNISONO 2024
• Wartość projektu: 343 743,00 PLN
• Okres realizacji projektu: 36 miesięcy
• Jednostka realizująca: Wydział Humanistyczny - Instytut Literaturoznawstwa
• Koordynator Projektu: dr hab. Marta Tomczok, prof. UŚ
• Program:
ERA Talents - HORIZON-WIDERA-2024-TALENTS-03
• Wartość projektu: 2 743 076,25 EUR
• Dofinansowanie dla UŚ: 394 875,00 EUR
• Rola UŚ w projekcie: Partner
• Jednostka realizująca: Biuro Współpracy z Gospodarką
• Koordynator Projektu: mgr Jacek Nowak
• Cel projektu:
Wizją LETSGROW jest stworzenie ekosystemu międzysektorowego z efektywnym dialogiem, w którym talenty w dziedzinie badań i innowacji mogą być kierowane w celu zaprojektowania ścieżek kariery i zwiększenia ich szans na zatrudnienie oraz interoperacyjności kariery.
Projekt stworzy mapę drogową dla tej wizji w sektorze rolno-spożywczym, jako model dla innych sektorów.
• Cel szczegółowe projektu:
- S01. Opracowanie mapy drogowej szkoleń i planu mobilności, w oparciu o potrzeby sektora akademickiego i NA, który umożliwi talentom w dziedzinie badań i innowacji budowanie zestawu umiejętności, zwiększając ich konkurencyjność i szanse na zatrudnienie, a także wzmacniając interoperacyjność ich kariery - a pracodawcom wspieranie ich przy jednoczesnym zwiększaniu innowacyjności.
- S02. Poprawa i rozszerzenie dostępu do wiedzy i infrastruktury dla sektora rolno-spożywczego oraz zdolności innowacyjnych, inteligentne wykorzystanie uzupełniających się umiejętności i kompetencji partnerów akademickich i gospodarczych. LETSGROW będzie wspierał mobilność w zakresie badań i budowania potencjału R&I.
- S03. Przyczynianie się do rozwoju narzędzi i polityk, które promują bardziej atrakcyjne i interoperacyjne kariery w dziedzinie badań naukowych i innowacji.
• Program:
INTERREG EUROPA
• Dofinansowanie dla UŚ: 1 038 259,00 PLN (242 720,00 EUR)
• Rola UŚ w projekcie: Lider
• Jednostka realizująca: Biuro Współpracy z Gospodarką
• Koordynator Projektu: mgr Maria Garus
• Cel główny projektu:
Przeprowadzenie badań i wypracowanie rozwiązań na rzecz poprawy jakości wdrażania polityk rozwoju regionalnego w obszarze infrastruktury badawczo-innowacyjnej, poprzez systemowe wzmocnienie kompetencji społecznych osób odpowiedzialnych za rozwój i wykorzystanie RII (Research and Innovation Infrastructure).
• Cel szczegółowe projektu:
1. Przeprowadzenie badań i wypracowanie rozwiązań na rzecz poprawy jakości wdrażania polityk rozwoju regionalnego w obszarze infrastruktury badawczo-innowacyjnej.
2. Wzmocnienie kompetencji personelu instytucji naukowych i innowacyjnych w zakresie współpracy, integracji oraz inicjowania partnerstw na rzecz rozwoju.
3. Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie rozwoju kompetencji dla RII.
4. Poprawa efektywności wdrażania polityki rozwoju regionalnego związanych z infrastrukturą badawczo-innowacyjną.
5. Wsparcie instytucji szkolnictwa wyższego w skutecznym odpowiadaniu na potrzeby rynku i społeczności.
• Oczekiwane efekty projektu:
1. Podniesienie kompetencji zawodowych co najmniej 200 pracowników RII.
2. Zidentyfikowanie i wdrożenie minimum 8 dobrych praktyk.
3. Organizacja 36 regionalnych spotkań grup interesariuszy.
4. Opracowanie 5 polityk regionalnych uwzględniających potrzeby innowacyjne gospodarki.
5. Wzrost liczby organizacji współpracujących transgranicznie do 40.