FINALNA WERSJA Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej na rok akademicki 2022/2023
Przedstawiamy finalną wersję Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej na rok akademicki 2022/2023. Oferta ta została wyłoniona w drodze zestawienia pokonkursowej listy rankingowej z zapotrzebowaniem na poszczególne kategorie: modułów ogólnoakademickich, modułów ogólnoakademickich społecznych i modułów akademickich humanistycznych zgłaszane przez dyrekcje kierunków. Wszyscy koordynatorzy modułów wybranych do realizacji otrzymają dalsze uszczegóławiające informacje w najbliższym czasie.
*****
KWYNIKI KONKURSU na projekty modułów w ramach OOD na rok akademicki 2022/2023
Od 1 do 28 lutego br. trwał konkurs na projekty modułów do realizacji w ramach Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej (OOD) dla studiów II stopnia w roku akademickim 2022/2023. Konkurs cieszył się ogromnym zainteresowaniem – zgłoszonych zostało ponad 250 projektów modułów. W dniu 15 marca komisja ds. oceny modułów zgłoszonych w ramach OOD na rok akademicki 2022/2023 dokonała podsumowania wyników konkursu. W efekcie prac komisji stworzona została lista rankingowa. Zapraszamy zainteresowanych do zapoznania się z nią.
Nie wszystkie moduły oznaczone na liście punktacją znajdą się w ofercie na rok akademicki 2022/2023 w ramach OOD. Pełna oferta modułów na rok akademicki 2022/2023 w ramach OOD, z podziałem na moduły ogólnoakademickie, moduły ogólnoakademickie społeczne i moduły akademickie humanistyczne, zostanie sporządzona bez zbędnej zwłoki. Konieczne są konsultacje z władzami dziekańskimi i dyrekcjami kierunków oraz techniczne porównanie oferty konkursowej z zapotrzebowaniem na poszczególne kategorie: modułów ogólnoakademickich, modułów ogólnoakademickich społecznych i modułów akademickich humanistycznych. Wszyscy koordynatorzy modułów wybranych do realizacji otrzymają zawiadomienie możliwie najszybciej.
Zgodnie z par. 5. pkt. 3. Zarządzenia nr 155 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 13 września 2021 r. Ogólnoakademicką Ofertę Dydaktyczną, obejmującą moduły ogólnoakademickie, ogólnoakademickie (społeczne) i ogólnoakademickie (humanistyczne), rada OOD ogłasza w terminie do 15 kwietnia roku poprzedzającego rok akademicki, w którym moduły w ramach danej OOD będą realizowane.
*****
KONKURS NA PROJEKTY MODUŁÓW
Informujemy, że dnia 1 lutego 2022 rusza nabór projektów modułów do realizacji w ramach Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej (OOD) dla studiów II stopnia w roku akademickim 2022/2023.
Do konkursu każdy nauczyciel akademicki (lub zespół dwu-, trzy-, czteroosobowy) może złożyć dowolną liczbę modułów, uwzględniając kryteria i wymagania określone w Regulaminie konkursu.
Zgłoszenie modułu do konkursu polega na przesłaniu projektów sylabusów w terminie od 1.02.2022 do 28.02.2022 poprzez zdalny formularz zgłoszeniowy.
Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie wyników nastąpi 15.03.2022.
Na co zwrócić uwagę, opracowując projekt moduł do konkursu?
-
zgłaszany projekt sylabusa musi być zgodny z opisem wybranego modułu (o tym więcej w zakładce Opisy modułów);
-
moduły ogólnoakademickie, ogólnoakademickie (społeczne) i moduły ogólnoakademickie (humanistyczne) mogą być prowadzone przez jednego nauczyciela, jak również współprowadzone przez nauczycieli z jednej albo różnych dyscyplin (współprowadzenie może mieć różne formy, np. określeni nauczyciele prowadzą wyznaczoną liczbę godzin kolejno po sobie (np. 10 + 20) lub w rytmie, np. co drugie zajęcia);
-
-
w przypadku modułów ogólnoakademickich (społecznych) koordynatorem modułu, jak i prowadzącym przynajmniej połowę zajęć w jego ramach jest nauczyciel reprezentujący dziedzinę nauk społecznych;
-
w przypadku modułów ogólnoakademickich (humanistycznych) koordynatorem modułu, jak i prowadzącym przynajmniej połowę zajęć w jego ramach jest nauczyciel reprezentujący dziedzinę nauk humanistycznych;
-
-
każdy z modułów można zaplanować do realizacji w formule kształcenia kontaktowego lub zdalnego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
-
zajęcia dydaktyczne w formule zdalnej można planować w formie synchronicznej lub asynchronicznej;
-
każdy z modułów można realizować w formie:
A. wykładu – z limitem do 150 osób studiujących;
B. konwersatorium – z limitem do 30 osób studiujących;
C. ćwiczeń – z limitem do 25 osób studiujących;
D. można zaproponować inną (do decyzji rady OOD)
(w uzasadnionych przypadkach rada OOD może postanowić o zmianie liczby uczestników danego rodzaju zajęć);
-
moduły mogą być realizowane w cyklach standardowych (rytmicznie rozłożonych w semestrze), albo w cyklach intensywnych jako zajęcia zblokowane – stosowną informację należy zamieścić w sylabusie modułu;
-
realizację modułów planowanych na studiach stacjonarnych należy planować w przewidzianym paśmie zajęć OOD, tj. w poniedziałki w godzinach od 13:45 do 20:30;
-
moduły można przygotować w języku polskim lub w języku angielskim;
-
modułom należy przypisać odpowiednią liczbę punktów ECTS, nie inną niż 2 lub 3 punkty uwzględniając przelicznik, w ramach którego jednemu punktowi ECTS odpowiada 15 godzin zajęć;
-
każdy nauczyciel lub grupa nauczycieli akademickich może zgłosić do każdego konkursu dowolną liczbę modułów;
-
moduły nie powinny zawierać ograniczających szeroki dostęp warunków wstępnych udziału w zajęciach;
-
treści proponowane w zgłaszanych do OOD projektach modułów nie powinny powielać tych, które proponowane są już, w tym samym zakresie i ujęciu, w realizowanych modułach kierunkowych;
-
projektowane zajęcia mogą mieć charakter bardziej pragmatyczny, możliwy do wykorzystania w praktycznym działaniu w obszarze aktualnych zainteresowań oraz przyszłych projektów zawodowych studentów, lub bardziej teoretyczny, np. o charakterze metanaukowym (pozwalający, np. dzięki wskazaniu / dostrzeżeniu przeplotów międzydyscyplinowych czy międzyobszarowych, na pełniejszą działalność studencką o charakterze badawczym);
-
planowane w ramach modułów OOD tematy mogą mieć charakter wiedzy-bazy w danej dyscyplinie, prezentowanej w perspektywie odbiorcy niespecjalisty, inspirując do aktywności o charakterze samorozwojowym;
-
projektowane moduły mogą podejmować bieżące problemy wymagające ponaddziedzinowych podejść naukowych i wielogłosowych dyskursów.